گزارشی از یکی از پروژه های پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی سیر تطور دیدگاه مفسران درباره مهدویت    به گزارش خبرنگار ایسکا عنوان«پروژه سیر تطور دیدگاه مفسران درباره مهدویت» که مجری آن حجت-الاسلام مرتضی عبدی چاری از محققان رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از  پروژه های قطبی در حال اتمام است  می گوید: دانش تفسير بسان ديگر دانش هاي اسلامي در طول زمان داراي فراز و فرود تاريخي بوده است اين دانش به جهت اقبال عمومي مسلمانان و توجه ويژه مفسران از نظر مسائل و موضوع به فربه اي و پردامنه گي لازم رسيده است از جمله موضوعات مهمي که در اين دانش قابل طرح بوده و مفسران بدان توجه ويژه اي نموده اند بحث مهدويت مي باشد که تفسير موضوعي مهدويت در اين راستا توجيه و تفسير مي شود.
با اهداف و رويکردهاي مختلف مي توان به ديدگاه مفسران درباره مهدويت نگريست. گاه ممکن است با نگاه درجه يک به ديدگاه هاي مفسران نظر شود و موضوعات مطرح شده درباره مهدويت مورد ارزيابي قرار گيرد و گاه ممکن است با نگاه درجه دو و از بيرون به آن نگاه و درباره کيفيت نوشته ها و حجم آن و دوره اي که مفسران به مباحث مهدويت پرداخته اند، قضاوت شود. هر دو نگاه در جاي خود داراي اهميت و کارکرد است. 
حجت الاسلام عبدی در بخش دیگر پروژه خود گفت: بررسي سير تطور و نگرش هاي تفسيري مهدوي و تحليل و تبيين آنها و نيز تعيين حجم و کيفيت ورود به اين عرصه و بيان شاخصه هاي دوره اي که مفسران اسلامي اعم از شيعه و اهل سنت به بحث مهدويت پرداخته اند رسالت اصلي اين تحقيق است و در اين زمينه ديدگاه ها و نگرش هاي تفسيري مفسران مهدوي با رويکرد بيروني و درجه دو دنبال خواهد شد.
بنابراين مسأله اصلي در اين زمينه «بررسي تطور و تحول ديدگاه مفسران در باره آيات مهدويت» با نگرش تحليلي و تبييني با رويکرد تاريخ علم تفسير در حوزه مهدويت مي¬باشد.اساسا در این کتاب پی پاسخ به این سؤالات است:
ديدگاه مفسران شيعه و اهل سنت در طول تاريخ خصوصا در عصر و زمان حضور معصومان (عهم) در آيات مهدويت دستخوش چه تغيير و تحولاتي شده است؟ و آیا در زمان حضور و غیبت ائمه (عهم) این تطور ثابت بود و یا دستخوش تحولات بوده است؟
محقق رسمی پژوهشگاه عنوان کرد: از این¬رو يکي از کارهاي مهم و پرثمر پژوهشي درباره موضوع مهدويت بحث و گفتگو پيرامون سير تطور مهدويت در آثار تفسيري عالمان اسلامي است. با انجام چنين تحقيقي مي-توان به بخشي از شبهات مطرح در باره عدم وجود موضوع مهدويت در قرآن پاسخ داد. با اين وصف ضروري است به عنوان داوري در اين زمينه، با نگاه درجه دوم و از بيرون به اين مطلب، توجه شود که در کدام مقطع تاريخي و کداميک از مفسرين و با چه مذهب و رويکردي موضوع مهدويت را در تفاسيرشان مورد بحث قرار داده¬اند و حجم نوشته¬ها در اين زمينه در ادوار مختلف تاريخي چگونه بوده است.  
این کتاب شامل سه بخش است:
در بخش اول آن نگاهی به دیدگاه مفسران درباره آيات مهدويت در عصر معصوم (ع) (260 هـ ق) داشته است که درآن به دیدگاه هفت تفسیر از مفسران شبعه و هشت تفسیر از مفسران اهل سنت پرداخته است.
در بخش دوم به دیدگاه راسخان در علم، پیامبر گرامی اسلام و ائمه هدی (ع) پرداخته شده است و تنها امام جواد (ع) نکته تفسیری در زمینه مهدویت ندارد.
در بخش سوم آن نگاهی به دیدگاه مفسران درباره آيات مهدويت در عصر غیبت صغری داشته است که درآن به دیدگاه سه تفسیر از مفسران شیعه و هفت تفسیر از مفسران اهل سنت پرداخته است.
در این پژوهش سعی شده است با بررسی فضای سیاسی مفسر و جایگاه تفسیرشان و تاثیر آن در فراز و فرودهای تفسیر در حوزه مهدویت بپردازد تا اولا: پیشینه مهدویت در آن عصر در حوزه تفسیر از نظر کمی و کیفی به چه صورت بوده است.و ثانیا: در طول زمان این نگاه چه تحول و تطوری داشته است. و ثالثا: از نظر روش در حوزه مهدویت در آن عصر چه روشی را بیشتر می‌طلبیده؟ و رابعا: آیا فضای مفسر در تفسیر آیات به مهدویت تاثیر داشته است؟ 

 
منبع: اخبار پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی, مرتضی عبدی
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 69
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما