در گفتگو با دکتر سیدمجید ظهیری بیان شد: برگزاری مهمترین گفتمان شعائری شیعه در پژوهشکده اسلام تمدنی به صورت مجازی به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سیدمجید ظهیری در گفتگویی با واحد اطلاع رسانی ، درباره برگزاری حسینیه مجازی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: در حسینیه مجازی پژوهشکده اسلام تمدنی تلاش نمودیم تا ضمن پرداختن به جنبه های احساسی و عاطفی عاشورا به گسترش و احیای جنبه های معرفتی آن ناظر به مسائل روز نیز ورود نمائیم.
رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی درخصوص کیفیت و نحوه برگزاری جلسات حسینیه مجازی گفت: باعث افتخار است که برای نخستین بار (تا جایی که بنده به یاد دارم) پژوهشکده وزین اسلام تمدنی ورود در مهمترین گفتمان های شعائری شیعه نموده و پرچمدار عزای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین ع و یاران با وفای ایشان شده است و به سهم خودم از برگزار کنندگان این مراسم نورانی و سخنرانان فرهیخته آن حضرات آقایان دکتر باغستانی، دکتر واسعی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر غفوری و حجت الاسلام والمسلمین دکتر شفیعی سپاسگزارم. به طور ویژه از جناب آقای مهندس شریفی که علمدار این خیمه مجازی بودند و جناب آقای دکتر باغستانی که با شور و حالی غبطه بر انگیز به مقتل خوانی با رویکردی نوین مبادرت نمودند تشکر می نمایم. همچنین از همه عزیزانی که با حضور خود گرمابخش این محفل معنوی بودند ممنونم.
دکتر ظهیری درباره اینکه آیا این ایده ‌(استفاده از بستر فضای مجازی برای برگزاری مجالس اهل بیت(ع)) می تواند برای هیئت های مذهبی سراسر کشور در شرایط کرونا راهگشا باشد افزود: اگر بر این باوریم که عاشوراست که اسلام را زنده نگه داشته است، اگر اسلامِ زنده است که تمدن ساز است، چیزی از تفکر و تامل در واقعه عاشورا مربوط تر به اسلام تمدنی نیست.
اگر چه جنبه عاطفی و احساسی عاشورا بسیار شدید و فراگیر و البته مهم و مقدس به شمار می آید، معرفت خواهی و معرفت پذیری از عاشورا هم به همان اندازه مهم و مقدس است، اما امروزه در جامعه عزاداران حسینی ع وسعت و عمق لازم را ندارد.
اینجاست که به باور ما، ماموریت و کارویژه ای برای موسسات علمی، که مبنا و اساس مطالعات و پژوهش هایشان اسلام است، شکل می گیرد و آن تلاش برای توسعه و تعمیق معرفتی عاشوراست. در حسینیه مجازی پژوهشکده اسلام تمدنی تلاش نمودیم تا ضمن پرداختن به جنبه های احساسی و عاطفی عاشورا به گسترش و احیای جنبه های معرفتی آن ناظر به مسائل روز نیز ورود نمائیم.
رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی تمدنی درباره اینکه مشارکت اعضای هیئت علمی به عنوان سخنران و استقبال از برنامه دهه اول محرم به چه صورت بود خاطر نشان نمود: اگر چه برنامه های دهه اول حسینیه مجازی پژوهشکده اسلام تمدنی با وضعیت بحرانی کرونا و حداکثر دورکاری و تعطیلات همراه شد اما مشارکت همکاران عزیز هیات علمی در بخش های سخنرانی علمی و مقتل خوانی خیلی خوب بود و همه آنها در سایت پژوهشکده یا صفحه اینستاگرام و آپارات پژوهشکده ماندگار شد و قابل استفاده برای علاقه مندان است. بطوریکه پس از بارگذاری جلسات در مدت کوتاهی توسط کاربران فضای مجازی استقبال خوبی شده و به دفعات مشاهده و دانلود شده است.
وی در پایان درخصوص ارزیابی تنوع و کیفیت مباحث مطرح شده گفت: چون هنوز در ابتدای راه هستیم برای قضاوت زود است. البته مهم رویکردمان بود که به نظرم در راستای ماموریت یک نهاد پژوهشی اسلام محور شکل گرفت و به موضوعات جدید و تطبیقی با مسائل روز توجه داشت.



 
منبع: اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 265
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما