حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم در گفتگو با ایکنا: آیه ۱۴ سوره «فاطر»؛ حاکم بر احوال امروز جامعه رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: آیه ۱۴ سوره فاطر اکنون حاکم بر اوضاع و احوال زندگی ماست. خداوند در این آیه می‌فرماید که اگر در جریان امری قرار گرفتید با خبرگان آن امر ارتباط برقرار کنید و امروز خبرگان جامعه ما قرنطینه خانگی و فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت را به طور منظم سفارش می‌کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا) به نقل از حبرگزاری ایکنا ،حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره قرنطینه خانگی و چگونگی بهره‌گیری از فرصت‌ها گفت: گرچه با شیوع ویروس کرونا فاجعه‌ به وجود آمده و کشور و جهان را درگیر خود کرده و افراد را با گرفتاری‌ها و سختی‌ها مواجه کرده است، اما در عین حال انسان نباید تحت هیچ شرایطی از وظایف خود شانه خالی کند، زیرا با وجود اینکه در شرایط بحرانی و سختی قرار داریم، اما هر کسی می‌تواند از آن بهره‌برداری کند.
وی افزود: من هم چندین برنامه عقب‌افتاده داشتم و اکنون مشغول انجام آن‌ها هستم، از جمله اینکه مقاله‌ای را درباره ازدواج سفید از نگاه فقهی بررسی کرده‌ام و در حال نگارش و تکمیل مقاله‌ای درباره قرائات صحیح قرآنم که قرائت صحیح را در میان قرائات موجود مورد توجه قرار می‌دهد و پیشتر نیز کتابی را درباره فقه قرائات نوشته بودم و این مقاله از نگاه علم قرائت است و یک ماه آینده آماده منتشر می‌شود.

توجه به آیه مدیریت و قرنطینه
حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم به بیاناتی از امیرالمؤمنین علی(ع) درباره بهره‌گیری از فرصت‌ها اشاره کرد و گفت: ایشان در عهدنامه مالک اشتر می‌فرمایند: «از عجله در کار‌هایی که وقتش نرسیده یا سهل‌انگاری در اموری که انجامش ممکن شده پرهیز کنید.» نمی‌خواهم وضعیت کنونی را به فرصت تعبیر کنم، زیرا شرایط فعلی تهدیدی برای سلامت و امنیت بهداشت جامعه است، اما در عین حال باید این شرایط را تبدیل به فرصت کنیم و وقتمان را بیهوده نگذرانیم. همچنین، سخنان امام علی(ع) و آیه ۸۰ سوره «اسرا»، که به آیه مدیریت معروف است، استفاده از فرصت‌ها را بیان می‌کند و خداوند تأکید کرده است که از فرصت‌سوزی اجتناب و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنید.
این عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: امام علی(ع) در بخش دیگری از عهدنامه مالک اشتر می‌فرمایند که انسان باید از لجاجت در کار‌های مبهم یا سستی در کار‌هایی که روشن است بپرهیزد. این ویروس مبهم و از اعجاز‌های الهی است که بسیاری از جوامع علمی جهان که مدعی دانش پزشکی‌اند، امروز همگی در مقابل آن به زانو درآمده‌اند و اعلام می‌کنند که نمی‌دانیم و نمی‌توانیم. بنابراین براساس همین سخن امام(ع) مردم نباید در این امر مبهم لجاجت کنند و به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی توجهی نکنند، زیرا لجاجت کار بسیار منکری است و فرد با جان خود و جامعه بازی می‌کند و به شدت باید از این کار پرهیز کند.

فرصت التجا و استغفار به درگاه خداوند
وی با اشاره به آیه ۱۴ سوره فاطر که حاکم بر اوضاع و احوال زندگی ماست، گفت: خداوند در این آیه بیان عامی دارد و می‌فرماید که اگر در جریان امری قرار گرفتید، با خبرگان آن امر ارتباط برقرار کنید و امروز خبرگان جامعه قرنطینه خانگی و فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت را به طور منظم سفارش می‌کنند و این سفارش براساس آیه قرآن، برای ما تکلیف ایجاد می‌کند. همانطور که در امور دینی از فرد اعلم تقلید می‌کنیم، در این باره نیز از کسانی که اعلم هستند تقلید کنیم و تخلف از حرف آن‌ها جایز نیست و براساس همین آیه کسانی که از این امور پیروی نمی‌کنند مرتکب حرام می‌شوند.

حجت الاسلام یوسفی مقدم تأکید کرد: شاید مهم‌ترین مسئله در این دوره التجا و استغفار به درگاه خداوند باشد. من خودم را موجودی گنهکار می‌دانم و دلیل این مصیبت‌ها رفتار ناسازگارمان با حقایق بوده است و برای اینکه خداوند ما را مورد عفو قرار دهد و از اقدامات و آثار این مصیبت‌ها بکاهد، به درگاه خداوند توبه کنیم. استغفار و توبه باید به جریانی عمومی در ملت‌ها تبدیل شود و این جریان در جهان شکل گرفته است.
منبع: خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم, خبرگزاری ایکنا
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 130
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما