به همت پژوهشکده تاریخ و سیره انجام شد: سمینار دوم طرح «تأثیر راست گویی بر مناسبات دولت و ملت در ایران (از قاجار تا کنون) گزارش برگزاری سمینار دوم طرح «تأثیر راست گویی بر مناسبات دولت و ملت در ایران (از قاجار تا کنون) // دکتر مجید احمدی کچایی در ابتدای جلسه، آقای رزاقی در مورد علت تشکیل این سمینار توضیحاتی داده و از حضار خواستند تا نظرات خود را جهت بهبود کار ارائه دهند. 
حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک¬زایی که ناظر این طرح پژوهشی می باشند، سخنان خودشان را اینگونه آغاز کردند که نیاز به تغییراتی در عناوین زیرفصلهای طرح تفصیلی است. نوشتار موجود براساس دوره زمانی و حکومت پادشاهان تنظیم شده است مثلا برای دوره قاجار هفت تیتر که هر کدام به یک پادشاه قاجاری اختصاص دارد نوشته شده است که به نظر می رسد این نوع تقسیم بندی مخاطب را به هدف طرح منتقل نکرده و ارتباط لازم را برقرار نمی سازد.
سپس حجت الاسلام دکتر احمدی کچایی، مؤلف پژوهش «تاثیر راست گویی بر مناسبات دولت و ملت در ایران (از قاجار تا کنون) درباره پژوهش انجام شده گفتند: در این طرح ابتدا مقدمه ای در مورد دوره قاجار نوشته شده است. در این کار تاریخ به معنای مصطلح آن نوشته نخواهد شد بلکه آن نوع تاریخی نوشته خواهد شد که در آن هم¬گرایی و واگرایی مردم و دولت مورد بررسی قرار گرفته و بر این اساس معیار صداقت سنجیده خواهد شد. برای هر کدام از دوره های قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی می¬توان تقسیم بندی هایی متناسب با نقاط عطف این دوره ها در نظر گرفت. 
عضو هیات علمی گروه تاریخ تشیع، صحبت هایشان را به این نحو ادامه دادند که مردم در ادوار مختلف تاریخی نسبت به تقیدات دینی خود حساسیت داشته اند و به همین سبب در عرصه های مختلف ورود کرده و ای بسا آشوب هایی ترتیب داده اند. ایشان در پایان به این نکته اشاره کردند که به هم¬فکری اعضاء نیازمند بوده و این احتیاج به صورت ویژه در مورد فصل بندی و نتایج کار، محسوس تر است. 
حجت الاسلام ناصری عضو شورای علمی گروه تاریخ تشیع نیز به این نکته اشاره داشتند که هر چند عنوان این طرح خوب است، اما ابهاماتی دارد که باید روشن شوند. در بخش اهداف پژوهش، عدم شفافیت بر کل کار سایه افکنده است. تفاوت نگاه به دین اسلام، اخلاق و صداقت در این طرح باید مشخص گردد. به نظر می رسد اگر اخلاق به معنای عام آن در این پژوهش مورد بررسی قرار گیرد مناسب تر است. این موضوع کاری دشوار به نظر می رسد چرا که منابع تاریخی در این ارتباط اطلاعات زیادی ارائه نمی دهند.
دکتر قاضی خانی عضو دیگر حاضر در این سمینار بودند که متذکر شدند، در این طرح بیشتر به مباحث تاریخی ورود شده است در صورتی که این مباحث باید بصورت خلاصه وار طرح می گردیدند. بحث اصلی این تحقیق می تواند صداقت حاکمان در برابر مردم باشد. ضمن اینکه باید یک چهارچوب مفهومی با محوریت صداقت در جامعه تهیه شود. فصول نیز باید تغییر کند. 
دکتر فلاح زاده مدیر گروه فرهنگ و تمدن اسلامی هم باتوجه به نوع این تحقیق که بینارشته¬ای به دشواری انجام این کار اشاره داشته و یادآوری کردند که برای کسب داده¬ها و اطلاعات بیشتر باید به منابع ادبیاتی مراجعه کرد. همچنین سفرنامه ها نیز از منابع بسیار خوبی هستند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند. ضمن اینکه فصل بندی بر اساس دوره حکومت هر کدام از پادشاهان بسیار کلیشه ای می باشد. ایشان با اشاره به این که در بحث عدم اعتماد، فقط صداقت مطرح نیست، تقسیم بندی چهارگانه ای را برای این کار پیشنهاد کردند. در این تقسیم بندی، صداقت در چهار طیف پادشاهان، وزرا، کارگزاران محلی و مردم مورد توجه قرار گیرد. 
در ادامه این جلسه، حجت الاسلام دکتر مطهری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره، گفتند که تمرکز در این موضوع باید بر اساس همان مسئله میز اخلاق باشد. در این پژوهش تأکید داریم که کمتر به تاریخ سیاسی مراجعه و بیشتر تاریخ اجتماعی مدنظر قرار گیرد. برای این موضوع می توان از آثار فقهی، سفرنامه ها و کتاب های خاطرات کمک گرفت.
مدیر گروه تاریخ تشیع نیز بر تمرکز بر مسئله صداقت در این پژوهش تاکید کرده و گفتند که اگر ساختار موضوع محور باشد با مشکلاتی مواجه خواهیم شد و ناگزیر از بررسی با توالی تاریخی هستیم. ضمناًمناسب است در کل متن به ویژه در نتیجه گیری از بکار بردن تعابیر تنش¬زا استفاده نشود. 
در پایان این سمینار، دکتر لک زایی با جمع بندی مباحث، نکات رهنمودی را جهت بهسازی فصل بندی ارائه دادند. ایشان ضمن تأکید بر اهمیت و جایگاه بینارشته¬ای موضوع، باید مشخص شود که آیا یک عالم تاریخ این پژوهش را انجام می¬دهد یا یک عالم سیاسی. و در تدوین زیرفصلها به این نکته توجه شود که صداقت دولتها در سه عرصه؛ مشروعیت، خدمات عمومی و امنیت مورد بررسی قرار گیرد. یادآوری می شود که دولت یک چهره عمومی دارد و یک چهره خصوصی. در چهره عمومی معمولا صداقت مشاهده می¬شود و در چهره خصوصی عدم صداقت. بحث اصلی دوره قاجار و پهلوی بحث مشروعیت است. اگر مؤلف مبدع بحث جدیدی است، باید آن را در محتوا برجسته کند. آثاری که در این زمینه بصورت موضوعی نوشته شده اند باید مورد توجه قرار گیرند. 
 

 
منبع: اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره, سمینار علمی-پژوهشکده تاریخ و سیره
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 140
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما