اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
استاد دانشگاه اصفهان:
ملاصدرا کارآیی قانون و دین را منوط به درستکاری افراد جامعه میداند
سیدمهدی امامیجمعه با بیان اینکه زر و زور و تزویر سه عامل مهم مخدوشکننده امنیت در جامعه است، گفت: ملاصدرا کارآیی قانون و دین را منوط به درستکاری افراد جامعه میداند، براساس باور ایشان دین و قانون هم بدون افراد صالح به نتیجه نمیرسد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از گزارش ایکنا، سیدمهدی امامی جمعه، استاد دانشگاه اصفهان، دوم شهریور ماه در نشست علمی «سامانه امنیت در نظام عدالت اجتماعی حکمت متعالیه» که از سوی پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: ملاصدرا در نظریات خود پیرامون امنیت، طیبالعیش یعنی لذت و آسایش در زندگی و به عبارتی زندگی مطلوب را مطرح کرده است؛ وی سه شاخصه امنیت، نظام عدل و انصاف را به عنوان شاخصههای زندگی مطلوب برشمرده است. از منظر ملاصدرا عدالت در یک اصل کلی خلاصه نمیشود، بلکه ساختاری متشکل از انواع متغیرات با روابط گوناگون است؛ عدالت نمیتواند یک اصل باشد زیرا به خصوص در رابطه با اجتماع و مدینه مشمل بر انواع روابط و متغیرات و عدالت ناظر بر همه آنها است.
وی افزود: از نظر صدرا، همه متغیرات اجتماعی که عدالت ناظر به آنهاست حول محور مناسبات علم، صنعت و طبیعت است؛ ملاصدرا کمبود متاع دنیوی و ارتباط آن با کسادی و عدم انتفاع از زراعت و املاک و رابطه بین کسادی اقتصادی و نظام تولید را مورد توجه قرار داده و همه اینها را ناشی از نبود قانون ملی، نظام عدلی و دین و صلاح(درستکاری) میداند. بحث صلاح بسیاری جدی و مهم است یعنی ملاصدرا توجه دارد حتی اگر ما قانون ملی، شریعت و دین و نظام عدلی را داشته باشیم باز اگر صلاح و درستکاری نباشد، مشکلات بر سر جای خود باقی خواهند بود.
امامیجمعه تصریح کرد: برخی ممکن است تصور کنند قانون ملی همان دین است و قرائنی در شواهدالربوبیه و مبدا و معاد ایشان هم به عنوان مؤید میآورند، ولی او بین قانون ملی و دین تفکیک قائل است. همچنین یک وقت است ما قانون ملی را در سطح یک کشور و گاهی در سطح منطقه و بینالمللی داریم، ملاصدرا حداقل ۱۲ کلان متغیر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را مورد توجه قرار داده و ارتباط بین آنها را بحث کرده است که انصاف، صلاح و قانون ملی و شریعت و ارتباط آنها با متاع دنیا و کسادی کسب و کار و ... برخی از این موارد است.
استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: از بین این کلان متغیرات، امنیت در برقراری نظم اجتماعی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است لذا امنیت در فلسفه صدرا، سامانه اجتماعی با جوانب و شئون مختلف است؛ چندجانبهگرایی در امنیت، بحث امروز است همچنین رابطه امنیت با اقتصاد و کسب و رونق تولید و ... بحث امروز جامعه است ولی صدرا در چهار قرن قبل به این مباحث ورود کرده است.
امنیت، صرفا پلیسی و نظامی نیست
امامیجمعه اظهار کرد: ما نباید امنیت را صرفا پلیسی و نظامی ببینیم و از جنبههای دیگر غافل باشیم، همین عدم جامعنگری مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است؛ ما این مباحث را در میراث فلسفی خود داریم ولی وارداتی تلقی میکنیم زیرا میراث فلسفی ما قابل استحصال نبوده و چیزی با عنوان نظام فلسفی نداریم و نظام فلسفی ما به چند قاعده محدود شده است؛ نظام فلسفی حکمت متعالیه باید تمام جنبههای اندیشههای ملاصدرا چه در نظام فلسفه نظری و چه در نظام فلسفه عملی پوشش دهد.
وی اضافه کرد: ملاصدرا امنیت را مقولهای اجتماعی سیاسی، فرهنگی و حکومتی میداند، وی امنیت در عرض و آبرو و شغل و .. را مطرح کرده است؛ وی معتقد است که اگر ما سعادت دنیوی نداشته باشیم دستمان از سعادت اخروی و یا مراتبی از سعادت اخروی خالی است. در تفسیر سوره اعلی آیات ۱۰ تا ۱۳ آورده است که سعادت دو قسم است؛ دنیوی و اخروی؛ و سعادت دنیوی هم دو قسم است؛ داخلی یعنی صحت و سلامت و خارجی یعنی اسباب معاش و مال و جاه. جاه همان مرتبه اجتماعی و شغل است و بدون شغل نقش انسان ایفا نمیشود. از دید وی سعادت اخروی هم دو قسم است و به دست آوردن قرب الهی و مدارج نشئه آخرت در گرو امنیت و اموال است.
امامی جمعه تصریح کرد: امنیت در دنیای امروز مهمترین عامل رشد تولید و رفع بیکاری شده است؛ سرمایه اگر امنیت نداشته باشد دچار فرار سرمایه میشویم و این گرفتاری در جهان سوم وجود دارد لذا امنیت را اگر صرفا پلیسی بدانیم جامعنگری لازم وجود نخواهد داشت و باعث فرار سرمایه میشود.
وجوب حفظ کرامت انسانی
استاد دانشگاه اصفهان گفت: از دید صدرا نظام سلامت اجتماعی باید برای همه به صورت مساوی وجود داشته باشد همچنین همه شهروندان اموال داشته باشند و اموالشان استمرار داشته و کرامت انسانی هر شهروندی حفظ شود. وی بحث انصاف را مطرح کرده و آورده است که انصاف عدالت منصفانه و علی السویه به عنوان زیرساخت عدالت استحقاقی است وگرنه امنیت دچار اشکال میشود.
زر و زور و تزویر؛ عوامل مخدوشکننده امنیت
وی اظهار کرد: در آثار مختلف ملاصدرا میبینیم ۴ عامل مهم امنیت را در ساختار اجتماعی دچار خدشه میکنند؛ اول شکلگیری استیلا در سرمایههای مالی؛ دوم شکلگیری نامعادلات قدرت در عرصه سیاسی و اجتماعی، جهالت اجتماعی و شکلگیری بتهای شخصیتی و چهارم، تفسیر تخدیری از دین است.
استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: از نظر صدرا اگر عوامل دو، سه و چهار در جامعه دست به دست هم بدهند شدیدترین شکل سلب امنیت رخ خواهد داد زیرا مثلثی شکل میگیرد که آن را مثلث زر و زور و تزویر میشناسیم؛ اگر نامعادلات قدرت ایجاد شود و توام با تفسیر نادرست از دین و جهالتهای اجتماعی باشد رابطه صید و صیادی بین شهروندان یک مدینه صورت میگیرد و قدرتهایی که نامعادلات را رقم زدهاند در جایگاه صیاد عمل میکنند و شهروندان صید آنها خواهند شد؛ روابط صید و صیادی میان انسانها چیزی است که صدرا برای اولین بار با عنوان روابط اجتماعی مطرح کرده که ساختار اجتماعی نامطلوب را به همراه دارد.
وی اضافه کرد: ملاصدرا از تعبیر سوارشدن بر چرخه کسب اموال بهره برده است یعنی معیشت طوری است که از قبل آن اموال کسب میشود و آن اموال دوباره به چرخه معیشت باز میگردد. در همان دوره هابز هم قدرت را به عنوان ثروت و بحث خودخواهی ذاتی انسان را مطرح کرده است؛ او میگوید اموال معایش خلق است و مگر میشود شهروندی طریقتی برای معیشت نداشته باشد و طریقه اجتماعی باید به گونهای باشد که این مسئله برای همه فراهم باشد.
امامیجمعه اضافه کرد: ملاصدرا عامل مهم در برقراری عدالت منصفانه را دولتها و حکومتها میداند که در حقیقت جزء قانون ملی است که از شریعت اعم است و میتوان از آن به عنوان احکام حکومتی یاد کرد. صدرا همچنین بدون محافظهکاری فهم از شریعت در دوره خود را مورد نقد قرار داده و آورده که این نوع فهم از شریعت به شکلگیری استیلا و زرو و زور وتزویر مننهی خواهد شد.
استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: بنابراین حفظ و امنیت مالی و نظام سلامت و طرق معیشت خلق بر عهده حکومت است و راهکار آن با نظام توزیع و تخصیص منابع ممکن خواهد بود. البته این سؤل مطرح است که وقتی دولت دخالت گسترده در نظام تولید و توزیع میکند از کجا معلوم که استیلای جدیدی شکل نگیرد و اگر بگیرد خطرناکترین نوع استیلاهاست زیرا دولتها، قویترین قطب قدرت هستند و از راس تا قاعده مدینه را تحت سیطره دارند و در اینجا هم عدالت منصفانه و هم استحقاقی زیر سؤال میرود.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
,
همایش حکمت سیاسی متعالیه
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
برای رسیدن به کارآمدی، ابتدا باید ذهن انسان در جامعه را تغییر داد
این اثر یکی از جامعترین نگاهها به انسانشناسی قرآنی است
انتخابات؛ مجرای حاکمیت حقوق مردم
بازدید دبیر شورای قرارگاه کنشگری حوزههای علمیه و روحانیت از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
سیر تطور نظریه حکمرانی
امنیت انسان در وهله اول مرتبط است با باورهای انسان
دویستمین نشست علمی حکمرانی در قرآن برگزار شد
کسب دریافت سند ملی توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
شأن «آزادی» در منظومه فکری- سیاسی حضرت امام خمینی(ره)
وجود امامت منوط به وجود امت نیست/ تشکیل حکومت؛ وظیفه امام و امت
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
110
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما