در گفتگو با مدیرگروه مسائل فقهی و حقوقی آخرین وضعیت پروژه «مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها» تبیین شد. پروژه «مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها» در مرحله پایانی قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم  و فرهنگ اسلامی ) حجت الإسلام و المسلمین دکتر صالحی مازندرانی آخرین وضعیت پروژه «مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها» را تشریح کرد.
وی در ابتدا به سابقه این تحقیق اشاره و بیان نمود: نخست اشاره‌ای به سابقه این تحقیق داشته باشیم و یاد کنیم از دو عالم فرهیخته و صاحب‌نظر در زمینه فقه و اقتصاد و متخلق به اخلاق الهی که متأسفانه نتوانستیم از حضور پرخیر و برکت آنها به حد کامل بهره‌مند گردیم؛ طرح اولیه تحقیق توسط مرحوم حجت الإسلام والمسلمین دکتر نظرپور تهیه و در پژوهشکده تصویب شده بود که متأسفانه در بدو شروع کار، أجل مهلت نداد و نتوانستیم در خدمت ایشان باشیم و پس از آن با مرحوم حجت الإسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان جهت ادامه کار قرارداد منعقد شد و ایشان توانست کار را تقریبا به مراحل پایانی نزدیک کند که متأسفانه جامعه علمی از فیوضات علمی و اخلاقی بالای ایشان نیز محروم شد.
مدیرگروه مسائل فقهی و حقوق در ادامه با اشاره محتوای پروژه «مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها» بیان نمود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بر اساس مطالبه عمومی، به منظور اسلامی شدن فعالیت بانک‌ها، ابتدا دریافت بهره ممنوع و سپس قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب شد. عملکرد بانک‌های بدون ربا نشان می‌دهد که لغزشگاه‌های مختلف و گسترده از جمله لغزشگاه‌های فقهی در بخش‌های مختلف نظام بانکی وجود دارد که از جمله اشکالات و نقدهای فقهی، بحث صوری شدن قراردادهای بانکی است. بر همین اساس در این تحقیق سعی برآن است تا اولا لغزشگاه‌های فقهی قراردادهای بانکی مشخص شود و ثانیا چگونگی تطبیق صحیح قراردادهای بانکی با فقه معاملات بیان گردد و ثالثا آثار و تبعات صوری بودن قرارداد استخراج گردد و رابعا برای برون‌رفت از صوری شدن قراردادها راهکار ارائه گردد. 

لازم به ذکر است: این تحقیق که توسط مرحوم حجت الإسلام والمسلمین سیدعباس موسویان در حال انجام بود و مراحل پایانی خود را طی می‌نمود، پژوهشکده بنا دارد با کمک یکی از شاگردان ایشان کار را تمام و به مرحله نشر برساند.

منبع: اخبار پژوهشکده فقه و حقوق
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فقه و حقوق, حجت الاسلام صالحی مازندرانی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 256
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما