در کنگره اربعین من العهد مع الحسین (ع) حتی القاء مطرح شد: عملیات استشهادی در گفتمان مقاومت سید جواد علوی بروجردی استاد عالی حوزه های علمیه قم روز چهارشنبه 16 مهرماه در هفتمین کنگره بین المللی اربعین من العهد مع الحسین (ع) حتی القاء با موضوع «عملیات استشهادی در گفتمان مقاومت» به ارائه بحث پرداخت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) وی در ابتدای این بحث گفت: ادبیات مقاومت هر چند در انقلاب اسلامی شکل گرفت، لکن ریشه در تعالیم اسلام دارد و با رفتار مسلمانان صدر اسلام تطابق دارد. مثلا در واقعه شعب ابیطالب مسلمانان به خاطر مسائل اعتقادی در برابر تحریم ایستادگی و مقاومت کردند که این امر نتایج ارزشمندی را به همراه داشت.
بروجردی در ادامه افزود: اسلام با تشریح جهاد در برابر دشمنان پایه های خود را تقویت کرد که عمدتا ذیل جهاد دفاعی بوده است و بیشتر در برابر کج روی ها بوده است.
استاد عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: آنچه در گفتمان مقاومت به عنوان مسئله چالشی است به عملیات استشهادی بر می گردد. تاثیرگذاری اسلام به فرهنگ ایثار و شهادت است. مسئله استشهادی اهمیت بالایی دارد هر چند در کتاب فقهای مورد بحث قرار نگرفته است.
وی در پایان گفت در خصوص استشهاد دو نگاه وجود دارد یکی اینکه از منظر دفاعی، یکی از موثرترین ابزارها برای تضعیف دشمن و تقویت روحیه است. تنها شرط دفاع قدرت است. هر کسی می تواند دفاع کند حتی اگر جانش در خطر باشد. دوم اینکه از منظر ضرورت و اضطرار و حفظ نظام، اگر عملیات استشهادی، ذیل این ادله باشد مجاز خواهد بود. این نکته را باید در نظر گرفت در صورت عملیات استشهادی ضرورت پیدا می کند که راه دیگری وجود نداشته باشد.

عملیات استشهادی که در راستای کیان اسلام است، یکی از محوری ترین کارها برای نظام سیاسی است. در عملیات استشهادی انتحار و ترور تفاوت ماهوی با آن دارد.
منبع: مرکز همکاری های علمی و بین الملل
کلمات کليدي
اخبار مرکز همکاری های علمی و بی الملل, کنگره بین المللی اربعین, سید جواد علوی بروجردی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 28
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما