اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
در پنجاه و هفتمین جلسه حکمرانی در قرآن مطرح شد:
الگو نگرفتن از رسول خدا(ص)؛ دلیل مخالفت منافقین با اسلام
حجتالاسلام نجف لک زایی با اشاره به آیاتی از سوره احزاب بیان کرد: خداوند در این آیات اتفاقاتی را برمیشمارد که میتواند مسلمانان را زمینگیر کند، اما رسول خدا(ص) با تدابیر خود توانست همه این مشکلات را پشت سر بگذارد و پس از ذکر این مباحث، خداوند اشاره میکند، منافقین به این دلیل دشمنی میکردند که پیامبر(ص) را اسوه خود قرار ندادند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ جلسه پنجاه و هفتم کرسی «حکمرانی در قرآن»، شنبه ۱۴ فروردینماه با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد که در ادامه گزارشی از این جلسه ارائه میشود؛
در ذیل حکمرانی رسول خدا(ص) بحث ما کشف الگوی حکمرانی حضرت در عرصه مسائل امنیتی بود. ثقل بحث را روی امنیت نظامی گذاشتیم، اما به دیگر ابعاد امنیت نیز اشاره کردیم که بحث دارای هفت محور است. در این جلسه در محضر آیات سوره احزاب هستیم. همانطور که از نام سوره پیدا است، مباحث مربوط به جنگ احزاب در این سوره مورد توجه قرار گرفته است. البته چنانچه در جلسات بعد اشاره خواهد شد، مشخص میشود اینجا یک چارچوب ارتقاءیافتهتری را مطرح میکنیم. سوره فوقالعاده مهمی است و اگر بخواهیم اسم دیگری برای آن بگذاریم، میتوانیم بگوییم سورهای است که در آن، مباحث مربوط به حکمرانی سیاسی و الگوهای حکمرانی در عرصه مباحث مربوط به امنیت نظامی، اجتماعی، روانی، نرم، سخت و نیز مباحث مربوط به حکمرانی خانواده مطرح شده است.
اتفاقهای صدر اسلام و پژواکهای مختلف
البته بحث کنونی ما الگوی حضرت(ص) در عرصه مباحث امنیتی است و نمیتوان وارد بحث خانواده شد، اما در زمانی که داریم، بحث کشف الگوی حکمرانی نبوی در عرصه خانواده را دنبال میکنیم، به این سوره بازخواهیم گشت و مباحث مربوط به خانواده از منظر حکمرانی مورد توجه قرار میگیرد. طبق آنچه در مباحث قبل نیز اشاره شد، هر نوع پیروی و شکست مسلمانان بلافاصله پژواکهای مختلفی از خود بهجا میگذاشت. در جنگ بدر که مسلمانان پیروز شدند، فضای مثبتی به وجود آمد و رغبت به اسلام و معاهده بستن با مسلمانان بیشتر شد، اما وقتی در احد شکست خوردند، حرکات گریز از مرکز زیاد شد و کسانی که در مدینه و اطراف مدینه بودند، یعنی منافقین و برخی از یهودیان به سمت پیمانشکنی رفتند.
پس از احد و شکستی که مسلمانان خوردند، یکسری حرف و حدیثها و اتفاقهایی را داریم و یکسری اقدامات از سوی دشمنان اسلام صورت میگیرد که یک مقدار تحلیل آنها به این سمت میرود که میتوانند پرونده اسلام را ببندند. بر این اساس، سیاست مشرکین این است که بروند و با یک تجدید قوا برگردند و پرونده اسلام را ببندند. یک اتفاقی نیز بین برخی از یهودیانی که با مسلمانان معاهده داشتند، افتاد که با مشرکین ارتباط گرفتند و مشرکین نیز استقبال کردند تا به یکدیگر کمک کنند. به طور مشخص در ماجرای احزاب، یهودیان بنی قریظه و حتی برخی از یهودیان بنی نضیر، علی رغم اخراج از مدینه به منطقه خیبر رفته بودند و اینها نیز در این ماجرا به مشرکین همکاری داشتند.
دشمنان اسلام در صدد بستن پرونده اسلام بودند
منافقین هم که داخل مدینه بودند و جمع قابل توجهی بودند، دلشان نزد مشرکین و یهودیان بود. غیر از اینها، مشرکین سراغ برخی از قبایل دیگر نیز رفتند و آنها را نیز کنار خود قرار دادند و احزاب شکل گرفت. یعنی گروههای همسو برای اقدام در زمینه بستن پرونده دولت اسلامی و به صورت کلی تلاش کردند تا پرونده اسلام را ببندند. با این فضا، در این سوره، آموزههای مختلفی مطرح شده است. مسئلهای که مهم است، اینکه باید ببینیم رسول خدا(ص) با این رویارویی احزاب چه میکند و با این لشکرکشی، همه دشمنان که تبدیل به یک جبهه قوی شده بودند، چه میکند.
اینجا حضرت(ص)، هم باید خوب و به موقع تصمیم بگیرد و هم تصمیم خوبی بگیرد تا بتواند این تهدید جدی، بزرگ و عمده را علیه مسلمانان دفع کند. یعنی بحث بود و نبود مسلمانان است و نزاع وجودی است. یعنی آنها میخواهند به مدینه حمله کنند و موجود تازه متولد شدهای به نام اسلام و مسلمین و دولت اسلامی را پاک کنند و این مجموعه را از بین ببرند و تهدیدی از این بالاتر نبود. لذا مهمترین اولویت رسول خدا(ص) باید حفظ مسلمانان و جامعه اسلامی و دولت نوپا باشد و این در صورتی ممکن است که توازنی بین دو طرف باشد، اما یک گروه با ۱۰ هزار نفر به جنگ مسلمانان آمده که حدود سه هزار نفر بودند و بخش عمدهای از اینها در جریان نفاق و کسانی که میترسند و ... قرار میگیرند. یعنی حداقلش این است که از این تعداد روی هزار نفر هم نمیشود حساب کرد. یک چنین فضا و شرایطی وجود دارد و جبهه بیرونی و داخلی فعال شدهاند و با افزودن منافقین، جمعیت بیشتر هم میشود.
در این سوره به فراوانی واژه نبی تکرار شده است و آیه اول این سوره در آیه ۴۸ تکرار شده است. گفتوگوهایی پیش میآمده و مذاکراتی بوده است و با توجه به عدم توازن شدید، خدا رسول خود را هشدار میدهد که مبادا این عدم توازن یک طوری باشد که شما یک جایی بخواهید خواستههای کفار و منافقین را قبول کنید. فرمود ای پیامبر(ص)، تقوای الهی را در پیش بگیر. در یک جلسه به صورت مستقل به رابطه تقوا و امنیت میپردازیم و در مورد مفهوم تقوا سخن خواهم گفت، چراکه نسبت تقوا با امنیت بحث بسیار مهمی است و در کشف الگوی حکمرانی نبوی در بحث امنیت و ... اهمیت زیادی دارد.
تقوای الهی چیست؟
تقوای الهی در گرو اطاعت از دستورات خدا است که در این سوره و آیه، عدم اطاعت از کفار و منافقین است. عدم اطاعت از منافقین و کفار یعنی قبول نکردن خواستههای آنان. فرمود خدا هم دانا و هم حکیم است و دستورش از روی علم و حکمت است. پس یک اینکه تقوا داشته باش و دو اینکه از منافقین و کفار پیروی نکن و سوم اینکه از آنچه از سوی خدا به تو وحی شده، تبعیت کن، خدا به آنچه شما میکنید آگاه است و چهار اینکه بر خدا توکل کن و از دشمن نترس که خداوند شما را کفایت میکند.
پس از این دستورات، خدا یک قاعده را مطرح میکند که یک استدلال هم بر این دستورات است و آن اینکه خدای متعال در درون وجود هیچ کسی دو قلب قرار نداده است. یعنی یا شما به خدا گرایش دارید و یا به کفار و طواغیت؛ یعنی رویکرد یا الهی هست یا نیست یا ما خدا را دوست داریم یا نداریم. دو قلب نداریم که بگوییم با یک قلب با خدا و با یک قلب با کفار ارتباط میگیریم و هر فرد یک قلب دارد و با این قلب تصمیم میگیرد به چه سمتی برود و محبت چه کسی در این قلب باشد. برای همین است که شرک قبول نیست. در شرک، دو کانون محبت متضاد قرار است جمع شود که متصور نیست. به نظر بنده این مضمون از آیه سوره احزاب یک قانون کلی است که یا شرک یا توحید و مسیر دیگری وجود ندارد.
سپس به آیه ششم میرسیم که یک قاعده است و شامل مباحث سیاسی، اجتماعی، حکومتی و غیرحکومتی میشود. در همین آیه بحث ارث نیز مطرح شده، اما به سراغ آیه هفت میرویم که فرمود از همه انبیا(ع)، پیمان گرفتیم که در مسیر خدا باشند و به طور ویژه از پیامبران اولوالعزم میثاق غلیظ گرفتیم. علت این بود تا صدق انبیا مورد پرسش قرار گیرد که چقدر خلوص عمل داشتند و چقدر صداقت داشتند. برای کافرین نیز عذاب دردناک آماده شده است. تا اینجا میتوان گفت مقدمات بحث ورود به جنگ احزاب بود و سپس وارد خود بحث جنگ میشود. میفرماید ای مومنین نعمت خدا بر خود را یاد آورید. زمانی که نیروهای مسلح به سمت شما آمدند و ما علیه دشمنان باد را فرستادیم. پس نصرت الهی شامل حال مسلمین میشود و باد را میفرستد و میگوید یک ارتشی را به جنگ آنها فرستادیم که شما آنها را نمیبینید.
تدابیر رسول خدا(ص)؛ خنثیکننده توطئه دشمنان
در کل حدود شانزده اتفاق افتاد که در این آیات بدانها اشاره شده است و اینها کافی بود که مسلمانان را زمینگیر کند، اما رسول خدا(ص) با تدبیر، همه را پشت سر میگذارد. پس از این مباحث، خداوند اشاره میکند این منافقین به این دلیل دشمنی میکردند که پیامبر(ص) را اسوه خود قرار ندادند. اسوه از مساوی است؛ یعنی سعی کنید مساوی و مثل پیامبر(ص) باشید؛ یعنی ببینید اعتقادش به نصرت الهی و حق و خضوعش در جبهه و جنگ چطور است و از اینجا وارد جریان مومنین میشود.
پس این موارد که خداوند مطرح میکند، سبب شکست است که عبارت از حیرت از دشمن، یأس از نصرت الهی، تزلزل شدید روحی و جسمی، انکار نصرت الهی، تضعیف روحیه، فرار از جنگ، همکاری با دشمن، دنیاگرایی، ضعف در بینش، تشویق به فرار و حضور نمایشی در جبهه، بخل و غنیمتخواهی، عدم باور به شکست دشمن و عدم الگوگیری از رسول خدا هستند و در این آیات مذمت شدهاند.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی
,
اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
داروهای قرآنی را سر سفره رزق معنوی مردم بیاوریم
این اثر یکی از جامعترین نگاهها به انسانشناسی قرآنی است
«دولت مدرن» یکی از چالش های پیش روی حکمرانی فقهی در ایران است
انتخابات؛ مجرای حاکمیت حقوق مردم
بازدید دبیر شورای قرارگاه کنشگری حوزههای علمیه و روحانیت از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
بررسی راه های تعامل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه تبلیغ تخصصی و تامین محتوای تبلیغی برای مبلغان؛
حجت الاسلام دکتر لک زایی: رژیم صهیونیستی به نیابت از غرب در غزه عمل می کند/ ایزدهی: منطق مقاومت باید توسعه یابد
سیر تطور نظریه حکمرانی
امنیت انسان در وهله اول مرتبط است با باورهای انسان
امضای توافق نامه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرسه عالی حکمرانی
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
177
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما