آیت الله اعرافی: حوزه فلسفه و فقه تعلیم و تربیت نیازمند کارهای عمیق و جدی است مدیر حوزه های علمیه با اشاره به لزوم تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش تأکید کرد که حوزه فلسفه و فقه تعلیم و تربیت نیازمند کارهای جدی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی صبح امروز در همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به این که بحث علم اسلامی موضوعی بسیار مهم و حیاتی است، گفت: باید از خدمات دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همین طور آموزش و پرورش و سایرنهادهایی که در برپایی این همایش نقش داشتند کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم.
وی افزود: باید عرض کنیم که به ماه مبارک شعبان باید از دو منظر بنگریم؛ منظر اول نگاه موضوعی و ذاتی است چراکه با توجه به روایات ماه شعبان همچون رمضان و دهه اول ذیحجه فرصت های ناب معنوی و عرفانی هستند و ذاتا باید مورد استفاده قرار بگیرد و در عین حال گویا ماه رجب شعبان مقدمه و پلکانی است تا اهل معنا و سلوک واخلاق در این پلکان به سمت ماه شریف رمضان حرکت می‌ کنند، در ماه رمضان به قله شب های قدر برسند و اوج جوایز نیز در شب و روز عید فطر به سالکان طریق هدیه داده می‌ شود.
مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: هدیه بزرگ ماه شعبان مناجات شعبانیه است با آن سیری که در این مناجات شاهدیم و اوج سلوک انسانی را در عبارات آن می‌ بینیم و با آن آماده ضیافت الله و کرامت الله ماه مبارک رمضان  می‌ شویم و آنگاه تربیت ما آسمانی می‌ شود که این نور در تمام نظامات تعلیم و تربیت ما منعکس شود.
وی با تأکید بر این که مدیران و سیاستگذاران ما باید به این نور متنور شوند، گفت: ما در کنار همه این سخن ها که در باب علم دینی و تجلیات اندیشه الهی بر آموزش و پرورش سخن می‌ گوییم نباید از بال دوم یعنی تجلیات روحی و اخلاقی غفلت کنیم که منعکس بر روح و روان دانش آموزان می‌ شود و این بال با مناجات شعبانیه و امثال آن فراهم می‌ شود که در جای دیگری وجود ندارد.
آیت الله اعرافی در ادامه عنوان کرد: مباحثی که مطرح می‌ شود باید بر مبنای سند تحول پیش برود که به همت شورای عالی انقلاب فرهنگی که به همت جمع زیادی از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تولید شده وتا حد زیادی مبتنی بر رویکرد جامع علمی و دینی است.
وی ابراز داشت: علی رغم این که نمی خواهیم ادعا کنیم که این سند بی عیب و نقص است، ولی باید با نگاه روز افزون مورد عنایت قرار بگیرد و کار مطالعاتی بزرگ برای نهادهای حوزوی و دانشگاهی داشته است که رهبر معظم انقلاب نیز خواستار عنایت به این سند هستند.
آیت الله اعرافی با اشاره به این که در باب علم انسانی اسلامی و یا مناسبت های معارف علوم اسلامی تئوری های متعددی وجود دارد، گفت: این تئوری ها گاهی مورد مجادله و مناقشه قرار گرفته و مقالات زیادی در مورد آن تولید شده است که از نظریه بسیار کلان و مهمی که امروز محوریت بحث قرار گرفته نشأت می‌ گیرد.
وی افزود: یک تئوری این است که علم دینی علمی است که برپایه مبانی و مبادی هستی شناسی اسلامی استوار باشد، تک روشی نباشد و خودمان را به روش های تجربی و محدود منحصر نکنیم و تئوری دیگر آن است که گزاره هایی که از طریق تجربه به دست آمده بر حوزه معارف دینی عرضه شود و یا تئوری این که گزاره های دینی با روش های تجربی مورد مطالعه قرار بگیرد که هم گزاره های موجود در شریعت و منابع نقلی مورد مطالعه قرار می‌ گیرد.
مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: برخی روش های ثانوی هم وجود دارد مثل بررسی جامعه اسلامی با علوم انسانی، کاربرد علم در حوزه دین، یا رویکرد دینی در بررسی های علمی که علم اسلامی به معنای ثانوی را دنبال می‌ کند.
وی با تأکید بر این که این نظریات همگی بهره ای از حقیقت دارند، گفت: ما اگر یک نظر مثل نظر حضرت آیت الله جوادی‌آملی را هم بپذیریم بازهم بی نیاز از نظریات دیگر نیستیم و گزاره هایی وجود دارد که بسیار ارزشمند است و مطالبی وجود دارد که باید با معارف دینی سنجیده شود، بنابراین هم نظریات اصلی مهمی که در باب علم اسلامی انسانی مطرح شده مجموعه تئوری های مکمل هستند.
آیت الله اعرافی در ادامه عنوان کرد: همه این نظریات قابل دفاع منطقی است که باید در فضای علم انسانی اسلامی به آن توجه کنیم و مجموعه کارهایی که در حوزه و دانشگاه در طول این سال ها صورت گرفته علی رغم کاستی هایی که وجود دارد، اگر کنار هم قرار بگیرد متوجه می‌ شود که در هر بخشی مطالعات بر اساس یکی از این نظریات انجام شده است.
وی ابراز داشت: نتیجه عملی این مدعا این است که مجموعه تولیداتی که با رویکردهای متفاوت که با نظریات اصلی یا ثانوی تولید شده همگی بهره ای از حقیقت داشته و قابل استفاده است و به همین جهت همه این ها ارزشمند می‌ شود.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که در باب علومی که امروز دست مان هست مواجه با برخوردهای افراطی و تفریطی هستیم، گفت: ما باید از این نظریات بهره بگیریم و در عین حال کاستی های علم را هم باید مورد توجه قرار بدهیم، از جمله این که علم با ابزارهای گسترده خودش به همه مصالح عالم دسترسی ندارد به همین جهت هرجایی که علم با یک حکم روشن شرعی تقابل پیدا می‌ کند باید با آن با دقت برخورد کنیم به ویژه این که سعادت در منطق دینی را فراتر از این عالم می‌ دانیم.
وی افزود: از این جهت علی رغم این که باید به تجارب علمی ارزش بگذاریم و دین هم ما را به آن ترغیب کرده است ولی در عین حال عبور از یک تحقیق علمی به سمت یک تجویز بسیار باید با دقت و با احتیاط صورت بگیرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: سند تحول آموزش پرورش آفاق بزرگی دارد ولی باز هم برای آینده ترتیب اسلامی نیازمند کارهای جدی از حوزه و دانشگاه هستیم و آن چه در قلمرو فلسفه تربیتی و گزاره های توصیفی معارف دینی و عقلی و نقلی و همین طور مسائلی که از فقه تربیت در پیش روی ما قرار دارد نیازمند کارهای عمیق و جامعی است
منبع: خبرگزاری رسا
کلمات کليدي
همایش علم اسلامی, حجت الاسلام و المسلمین دکتر اعرافی, اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 97
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما