اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
در نشست آسیبشناسی کارکردهای آموزه مهدویت مطرح شد؛
برداشت نادرست از روایات مهمترین آسیب مباحث مهدویت است
حجتالاسلام محمود ملکیراد معتقد است که برداشت نادرست از روایات مهدوی و تبیین نادرست آموزه مهدویت از مهمترین آسیبها در این عرصه است، ولی حجتالاسلام روستاآزاد گفت: جایگاه امام، ولایت و تنظیم رابطه شیعیان با امام زمان(عج) مهمترین بحث مهدویت است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، نشست علمی «آسیبشناسی کارکردهای فرهنگی آموزه مهدویت در جامعه منتظر» شنبه ۶ خرداد با ارائه حجتالاسلام والمسلمین محمود ملکیراد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نقد حجج اسلام سعید روستاآزاد و حسین الهیمنش در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
ارائهدهنده در ابتدا با اشاره به مفهومشناسی بحث، گفت: واژه آسیبشناسی عمدتا در مباحث پزشکی و بهداشتی به کار میرفت، ولی بعد توسعه معنایی یافت و امروزه واژه آسیبشناسی اجتماعی رواج زیادی دارد و به اختلالات موجود اجتماعی در جوامع مختلف میپردازد. آسیبشناسی با هدف شناسایی، پیشگیری و درمان اختلالات و آسیبها انجام میشود و در عرصه مهدویت باید ببینیم که این فرهنگ ممکن است با چه آسیبهایی روبهرو شود. همچنین نکته دیگر در بحث مفهومشناسی، واژه «کارکرد» به معنای نقش و عمل و در بحث مهدویت به معنای آثار و نقش آموزه مهدویت در جامعه است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه واژه فرهنگ در اصطلاح، تعاریف زیادی دارد، ولی منظور ما از فرهنگ مهدویت یعنی یکسری باورها، ارزشها و نمادهایی که از آموزه مهدویت میتوان گرفت، اظهار کرد: آسیبشناسی فرهنگی، شناخت اختلالات و آفاتی است که بر بینشها، باورها و هنجارها و نمادها وارد میشود.
۶ آسیب در عرصه مهدویت
وی با بیان اینکه آموزه مهدویت در مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای کارکردهای مهم و مختلف است، به طرح این پرسش پرداخت که چه آسیبهایی میتواند متوجه این ابعاد شود و مهمترین آنها چیست، گفت: میتوان به شش اختلال و آسیب در مجموعه باورها، نمادها، هنجارها و ارزشها اشاره کرد؛ اولین آسیب عبارت از تبیین ناصحیح آموزه مهدویت و برداشت نادرست از روایات مهدوی است؛ دوم، نقلگرایی صرف و عدم اتکا به مباحث عقلی؛ سوم، تمسک به روایات جعلی، چهارم، عدم بهره کافی از مبانی اعتقادی مهدویت؛ پنجم عدم التزام به ارزشهای اخلاقی مهدویت و ششم، اختلال در کارکردهای نمادهای مهدوی.
این پژوهشگر به تبیین هر یک از این محورها پرداخت و تصریح کرد: اولین آسیب سبب سست نشان دادن مهدویت و برداشت سطحی از آن خواهد شد به عنوان مثال تمسک به خواب و رؤیا را میتوان در زمره این موضوع محسوب کرد که متأسفانه این جریان را در کشور سراغ داریم. همچنین ممکن است چهرهای از امام مهدی(عج) ارائه دهیم که خشن باشد، به خصوص با استناد به برخی روایات، نقل شده است که حضرت هیچ کاری جز شمشیر کشیدن ندارد و ترویج این روایات میتواند نگاه منفی به امام را مطرح کند. البته ممکن است گفته شود شمشیر نماد قدرت حضرت است، ولی نمیتوان از این آسیب غفلت کرد.
وی با بیان اینکه برداشت منفی و ایستا از انتظار هم از جمله آسیبهای دیگر است، افزود: این مسئله سبب میشود جامعه به جای پویایی و تحرک گرفتار انزوا و توقف شود. امام خمینی فرمودند برخی فکر میکنند باید در گوشهای بنشینند و دعا کنند، ولی این انتظار ویرانگر و باعث اشاعه ظلم است. همچنین آسیب دیگر، برداشت ناصواب از روایات ظهور است؛ روایات بسیاری در مورد نشانههای ظهور داریم؛ مثلاً برای ظهور توقیت داشته باشیم یا استعجال در ظهور، تطبیق علائم ظهور بر موارد و افراد خاص.
روایات مرتبط با قیامهای قبل از ظهور
ملکیراد تصریح کرد: روایاتی داریم که هرگونه قیام قبل از ظهور را ممنوع و محکوم به شکست میدانند؛ این روایات که به روایات مشهورند چند دسته هستند، از جمله روایاتی که قیام قبل از ظهور را به یک جوجه نارس تشبیه کردهاند یا برخی روایات میگویند هر قیامی قبل از آن حضرت باشد صاحب آن طاغوت است و دسته دیگر روایاتی هستند که مردم را به نشستن در خانه دعوت کرده است تا قیام اصلی صورت بگیرد. برخی روایات هم شرط ظهور را تحقق ظلم و جور و رواج آن در زمین میدانند. لذا معتقدند باید به رواج آن کمک کنیم تا ظهور رخ دهد. دومین آسیب کلی در عرصه مهدویت کمتوجهی به مباحث عقلی است. آموزه مهدویت بحثی کلامی است و باید دفاع عقلی و فلسفی از آن صورت بگیرد؛ بنابراین اگر فقط به نقل صرف روایات توجه کنیم و از دلایل عقلی بهره نبریم، میتواند آسیبآفرین باشد.
وی با بیان اینکه یکسری عوامل سبب میشود تا به روایات ضعیف تمسک شود، ادامه داد: عواملی مانند اینکه فرمودند آینده جهان با حضور آن حضرت از عدل و داد فراگیر میشود. داستانسرایی، تطبیق حوادث در حال اتفاق بر مهدویت و خیالپردازی و... سبب میشود تا به چنین روایاتی تمسک شود که آسیبهای مهمی دارد و سبب ایجاد سستی و تزلزل در آموزه مهدویت و انکار اصل مهدویت، تطبیق ناروا، ایجاد خرافهگرایی و... میشود.
این محقق با اشاره به کمتوجهی به مبانی اعتقادی مهدویت، اظهار کرد: آموزه مهدویت آموزه اصیل اسلامی و با مبانی متقن است و برای تبیین و تفهیم آن لازم است قبل از دلایل نقلی به مبانی عقلی آن توجه شود. در روایات زیادی به ویژگیهای منتظران اشاره شده است؛ مثلاً منتظران واقعی از مفاسد اخلاقی پرهیز میکنند. بنابراین اگر به خودسازی اخلاقی و ویژگی تربیتی منتظران توجه نکنیم، آسیبهایی را به همراه خواهد داشت. همچنین، نمادهای مهدوی میتواند شکلی مانند سرداب امام و مسجد سهله و... داشته باشد و اگر به این نمادها پیرایه بسته شود، کارکرد اصلی آن، که ذکر و یاد حضرت است، دچار اختلال میشود. لذا باید در تحقیقاتمان به این آسیبها توجه کنیم.
در ادامه حجتالاسلام سعید روستاآزاد، ناقد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: اشاره کردید که به مهمترین آسیبها میپردازید، ولی معیار و شاخص شما برای انتخاب این آسیبها چه بوده است؟ به نظر بنده جای این بحث خالی است. همچنین شما به مهمترین عامل یا عوامل آسیبآفرین اشاره نکردید، زیرا مهمترین آموزه مهدویت فهم این معناست که امامت تداوم دارد و شیعیان باید به تنظیمگری روابط خود با امام و ولی بپردازند.
تنظیم رابطه شیعیان با امام؛ مهمترین بحث مهدوی
وی تصریح کرد: بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از اسلام و ۴ دهه از انقلاب آیا جامعه امروز ما این نوع تنظیمگری با ولی و امام را دارد یا نوع مردم ارتباطشان با امام زمان(عج) در حد شفاعت و حل مشکلات مادی است و به جایگاه کلان امام توجه نمیکنند. بنابراین مهمترین بحث؛ جایگاه امام و ولایت است. موضوع نومیدی از ظهور حضرت هم از موضوعات پررنگ در جامعه ماست و در افواه عمومی مردم این تعبیر بسیار شنیده میشود و باید راه حل ارائه شود. علاوه بر این، شما لایههای بینشی، اخلاقی، نمادها و... را بیان کردید، ولی عمده بحث شما تبیینی و علمی است، در صورتی که اکثر مردم با مسجد سهله و سرداب و ... با امام زمان مرتبط هستند نه توقیت و باید بیشتر به این نمادها توجه میشد.
روستا آزاد بیان کرد: موضوع دیگر اینکه شما به یکسری راه حلها مانند توجه به براهین عقلانی و یکسری روایات اشاره کردید، ولی برخی راه حلها محل دعواست، مانند ماجرای قمه زدن که ممکن است مرجعی آن را وهن تشیع بداند، ولی دیگری آن را جایز بشمارد. شما عدم تبیین را از آسیبها شمردید، در حالی که در ماجرای احمدالحسن، وساوس شیطانی و دکان باز کردن بخش اصلی است نه اینکه صرفاً عدم تبیین باشد، زیرا این فرد و امثال او عامدانه و آگاهانه دست به چنین اقداماتی میزنند.
خواب به طور کلی قابل رد نیست
روستاآزاد ادامه داد: شما به بحث خواب اشاره کردید، ولی آیا میتوان همه خوابها را زیر سؤال برد؟ جمکران که نمادی برای مهدویت است در خواب رخ داده است گرچه یکی از مراجع فرمودند در بیداری رخ داده، ولی مطلقاً نمیتوان خواب را رد کرد و حداقل نیازمند توضیح است تا مشخص شود خواب کسانی چون حسن بن مثله جمکرانی با دیگران تفاوت دارد. در بحث ترسیم چهره خشن از امام(ع) هم خیلی گذرا عبور کردید؛ صرف اینکه بگوییم روایات از نظر سند و رجال ضعیف است کفایت نمیکند، زیرا روایات آنقدر زیاد است که نمیتوان همه آنها را کنار گذاشت. همچنین موضوع دیگر، برداشت منفی و ایستا در بحث شما بود. طبعا اگر کسی مقاله شما را بخواند، ذهنش معطوف به انجمن حجتیه خواهد شد، ولی هیچ استنادی به مطالب آنها ندارید.
وی تأکید کرد: انجمن حجتیه میگویند ما همه این مطالبی را که شما میگویید باور نداریم و شما آن را به ما بستهاید. همچنین برداشت ناصواب از روایات و توقیت هم در زمره همین مسئله است. بحث استعجال در ظهور هم با اینکه روایتی را آوردهاید ولی به نظر بنده باز ابهام مفهومی دارد و به نظر من عنوان جدیدی نمیخواهد و اگر به عنوان کارکرد فرهنگی هم به آن بنگریم، بحث استعجال، موضوع اصلی جامعه نیست. در مورد روایات سرنگونی قیام قبل از ظهور بیان کردهاید که معتقدان این روایات سرسپرده مستکبران و ظالمان هستند، ولی آیا اینکه برخی مراجع را که قائل به تشکیل حکومت و یا حتی قیام اجتماعی نیستند میتوانیم بگوییم سرسپرده طاغوت و ظلمه هستند؟ موضوع دیگر تأکید بر اصل عقلی بود که عقل برای اثبات مهدویت است که بر سر آن اختلاف وجود ندارد و بر سر یکسری مسائل نقلی دعواست. بنابراین در اینجا عقل کارکرد چندانی ندارد.
مباحث کلی است
در ادامه نشست حجتالاسلام حسین الهیمنش، رئیس پژوهشکده مهدویت دفتر تبلیغات، گفت: مباحث شما کلی و انتزاعی است و با نگاه مسئلهمحوری به دردهای اجتماع پرداخته نشده است. مطالب متعددی را بیان کردهاید و چون فضای مقاله اجازه نمیداد همه مطالب نیمهکاره رها شده است.
وی با بیان اینکه وقتی مطلب کلی و انتزاعی باشد، مطالبات مردم را حل نمیکند و کاربرد ندارد، اظهار کرد: ساختار مقاله منظم و منسجم نیست. در یک جا اصل آسیب و در برخی موارد مبانی آن را بیان کردهاید و در ساحات مختلف این بحث دنبال شده است و تحلیلهای شما کم است، زیرا خواستهاید موضوعات بسیاری را در یک مقاله با حجم محدود بگنجانید. شما در عنوان آسیبشناسی، کارکردهای فرهنگی را ذکر کردهاید، ولی در ادامه به آسیبشناسی اصل بحث مهدویت پرداختهاید و به طور مختصر به نمادها و در بین کار به مبانی و روششناسی پرداختهاید. این مقاله انتظارات ما را از شما که مقالات خوب بسیاری دارید برآورده نمیکند.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
,
پژوهشکده مهدیت و آینده پژوهی- نشست علمی
,
مطالعات مهدویت
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
جریان های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبردهای مواجهه با آنها
ظرفیت زمان و مکان های مهدوی در زمینه سازی ظهور به کار گرفته شود / زمین بدون امام لحظه ای دوام نمی آورد
کسب دریافت سند ملی توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
آیا لازمه ظهور، شیوع یأس و ناامیدی در جامعه است
روش برخورد قرآن با جریان های انحرافی
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) یک فرد فقیه باشهامت روشن بود
جایگاه کلامی و رویکرد حدیثی در منتخب الاثر آیت الله العظمی صافی(ره) بینظیر است
همایش «مهدویت و انتظار در اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی» برگزار میشود
همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
افشای جریانات انحرافی؛ از ادعای نیابت خاص تا همسری امام زمان
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
398
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما