با حضور دکتر نجف لک زایی: نشست «دولت‌سازی اسلامی؛ ضرورت‌ها و راهبردها» برگزار شد نشست «دولت‌سازی اسلامی؛ ضرورت‌ها و راهبردها» با حضور رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای تبیین و تشریح اهمیت مفاهیم اسلامی در اداره کشور و به منظور آگاهی‌بخشی به مستعدان‌برتر درباره نگاه همه‌جانبه اسلام به موضوعات اجتماعی، نشست «دولت‌سازی اسلامی؛ ضرورت‌ها و راهبردها» به همت بنیاد نخبگان استان کهگیلویه‌وبویراحمد برگزار شد.


در این نشست، نجف لک‌زایی؛ رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مراحل تحقق اهداف اسلام از منظر رهبر معظم انقلاب، گفت: اصل انقلاب اسلامی و تشکیل نظام‌اسلامی دو مرحله از پنچ مرحله مدنظر رهبری است.

وی افزود: دولت‌سازی اسلامی، جامعه‌پردازی اسلامی و نیل به تمدن نوین اسلامی، سه مرحله دیگر از مراحل پنجگانه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم تعریف سه واژه جمعیت، اجتماع و جامعه، ادامه داد: کلمه جمعیت در مواردی به کار می‌رود که مردم در یک امری مثل راهپیمایی 22 بهمن مشارکت می‌کنند اما اجتماع در مواقعی کاربرد دارد که جمعیتی در یک مکان مثل تجمع مردم در یک میدان یا بوستان، جمع می‌شوند؛ جامعه اما میان افراد یک رابطه تعریف‌شده به وجود می‌آورد.

این پژوهشگر علوم سیاسی و دینی تصریح کرد: جامعه از یک کل و اجزایی (آحاد مردم) تشکیل می‌شود که یک رابطه برای نیل به یک اهداف خاص دارند. پس وقتی جامعه شکل می‌گیرد حتماً باید در آن روابط تعیین‌شده وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: وقتی از دولت‌سازی و نهاد‌سازی صحبت می‌شود، در واقع مقصود این است که اعضای این دولت یا نهاد، خود را اجزای آن کل در نظر بگیرند و هرکدام وظیفه‌ای به عهده بگیرند و به وظایف خود به درستی عمل کنند. از نهاد دولت مهمترین انتظار «امنیت» در عرصه‌های مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در بحث سیاست، حکومت و دولت‌سازی، باید بتوان برای تحقق اهداف دولت، وظایف و چگونگی ارتباط و تعامل را مشخص کرد.

لک‌زایی با بیان اینکه نهادسازی و دولت‌سازی به دو گونه صورت می‌گیرد: یا با ارزش‌های دینی و یا بدون آنها، یادآور شد: در دولت‌سازی اسلامی منظور از دولت، الزاماً قوه مجریه نیست؛ بلکه مقصود کل سامانه اداره جامعه است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در بخش بنیادین باید به مبانی انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناختی، هستی‌شناختی، و مقدم بر همه اینها مبانی مفهوم‌شناختی توجه شود چراکه برای مفهوم‌شناختی باید تعریف جامعه، دولت و نهاد را دانست که برای آن باید در گام نخست نقش و وظیفه افراد را مشخص کرد.


رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نامه 53 نهج البلاغه (نامه حضرت علی علیه‌السلام به مالک اشتر)، خاطرنشان کرد: دولت اسلامی مانند خانواده است. همانطور که در خانواده باید رحمت و محبت و لطف میان اعضای خانواده برقرار باشد، وقتی دولت ایجاد می‌شود نیز باید همین‌ موضوعات و مفاهیم میان مردم حاکم باشد.
منبع: بنیاد ملی نخبگان
کلمات کليدي
هفته پژوهش 99, حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی, پنیاد ملی نحبگان, پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 650
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما