* استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
1- نک: سید محمدحسین طباطبایی، بررسیهای اسلامی، ج2، به کوشش سید هادی خسروشاهی، چاپ اوّل، قم: مرکز بررسیهای اسلامی، [بیتا]، ص 22.
2- «جامعه اسلامی در داشتن دو قسم مقررات ثابته و متغیره خود به جامعههای دموکراسی خالی از شباهت نیست... در عین حال نباید اشتباه نموده، تصور کرد که روش اسلام با نشان آزادیی که دارد یک روش دمکراسی یا کمونیستی است». نک: سید محمدحسین طباطبایی، مجموعه مقالات و پرسشها و پاسخها، ج1، به کوشش و مقدمه سید هادی خسروشاهی، چاپ اوّل، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1371، صص 139-140.
3- «ولی با این همه بیشباهت به روش حکومتهای اجتماعی سوسیالیستی نیست». نک پیشین، ص 45.
4- نک: محمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج4، قم: منشورات جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة، [بیتا]، صص 103-104: باید به یادداشت که در اینجا اکثریت به معنای خاصی مورد نظر است.
5- نک، همان، ج9، ص264: «و انما هی حکومة اجتماعیة دینیة».
6- نک، همان، ج4، صص 110، 119، 339-340 و ج11، صص 156-157.
1- برای آگاهی بیشتر نک: احمدرضا یزدانی مقدم، ادراکات اعتباری، مصلحت و سکولاریزاسیون، نشریه فرهنگ اندیشه، بهار 1384، ش13.
2- به تاریخ شب نیمه شعبان 1348ق. در نجف اشرف.
3- به تاریخ دهه اول جمادی الثانی 1360ق. در شهر تبریز.
4- جلد اول به تاریخ بیست و سوم جمادی الثانی 1367ق. در قم المشرفه. و جلد دوم به تاریخ سوم رجب 1368ق. در قم المشرفه
5- قبل از 1330ش. در شهر قم.
6- شروع آن در 1374ق. و پایان آن در شب بیست و سوم ماه مبارک 1392ق. در شهر قم.
7- به تاریخ ششم محرم 1395ق. در شهر قم.
3- نک: سید محمدحسین طباطبایی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج2، مقدمه و پاورقی به قلم استاد شهید مرتضی مطهری، قم: انتشارات صدرا، بیتا، ص 185.
[15]. اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج2، صص: 232 و 179؛ و نیر نک: سید محمد حسین طباطبایی، «رساله اعتباریات»، ص124.
1- نک: همان، صص 156، 157، 171، 187، 225.
2- نک: همان، صص 156-158؛ و نیز نک: سید محمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج2، قم: منشورات جماعه المدرسین فی الحوزه العلمیه فی القم المقدسه، بیتا، ص 115.
[18]. همان، ص: 166 و 192 تا 195.
[19]- مقایسه کنید با المیزان، ج 2، ص 115.
3- نک: همان، صص 188- 189.
4- از جمله نک: همان، صص 163-171، 225.
1- همان، ج2، ص 199.
1- نک: المیزان، ج2، صص 70، 116-117؛ و نیز نک: همان، ج4، صص 92-93.
2- اگر در حیات اجتماعی انسان تأمل کنیم همه مزایای که بهرهمند میشویم و همه حقوق زندگی اجتماعی که با آنها آرام مییابیم براساس عقد اجتماعی عام و عقدها و عهدهای فرعی مترتب بر آن بنا شده است. پس ما به جامعه چیزی نمیدهیم و از آن چیزی نمیگیریم مگر براساس یک عقد عملی، اگرچه به گفتار هم نیاید. نک: المیزان، ج5، ص 158.
3- برای آگاهی بیشتر نک: المیزان، ج3، صص 144-147؛ ج4، صص 92-94.
1- نک: المیزان، ج2، صص 114-115.
2- نک: اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج2، صص 200-202.
3- نک: المیزان، ج4، صص 130-131.
[29]- ذیل کریمه «و امرهم شوری بینهم» شوری / 38 میفرماید:
(و کیف کان ففیه اشارة الی أنهم اهل الرشد و اصابة الواقع یُمعنون فی استخراج صواب الری بمراجعة العقول فالایة قریبة المعنی من قول الله تعالی: «الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه») الزمر / 18؛ همان، ج18، ص63.
2- نک: فرهنگ در اندیشه علامه طباطبایی، احمدرضا یزدانی مقدم، ارائه شده برای همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه.
1- نک، همان، ج10، صص 292-293. برای اهمیت بحث نک، همان، صص 272-296.
[32]- و هی سنة الامامة دون الملوکیة و الامبراطوریة، همان، ص124. به قرینه مطالب دو صفحه 123 و 124 «الملوکیة و الامبراطوریة» به «پادشاهی و استبداد» برگردانده شد.
3- نک: همان، ج4، صص 121-125.
1- تقریبی و نسبی
3- نک: محمدحسین طباطبایی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج2، صص 208-209.
1- همو، المیزان، ج4، صص 127-131.
2- همان، ج7، صص 73-75.
1- تقریبی و نسبی
3- همان، ج4، صص 130-131.
4- نک: همان، ج2، صص 118-157.
5- نک: همان، ج10، صص 292-293؛ ج5، صص 254-283 و به ویژه صص 258-267.
6- نک همان، ج3، صص 128-131.
7- نک همان، صص 149-150.
1- نک همان، صص 144-148.
2- انعام / 152؛ آل عمران / 64.
3- نک همان، صص 148-149.
4- نک همان، ج 4، ص 121.
5- صبغهای
5- آل عمران / 195.
6- نک همان، صص 122-123.
1- نک: همان، صص 124-125.
2- نک: همان، ص 121.
3- تفکیک میان این دو موضوع: 1ـ حق حکومت از آن کیست؟ 2ـ در زمان حضور پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) حاکم کیست؟ را در تنبیة الامة نیز میتوان ملاحظه کرد. در تحلیل میرزای نائینی نیز حکومت از حقوق مشترک نوعیه و اجتماعی است و اختصاص به شخص یا اشخاص خاصی ندارد امّا از این جهت که معصوم(ع) استبداد نمیورزد حاکم جامعه اسلامی است. نک: محمدحسین نائینی، تنبیه الامة و تنزیه الملة یا حکومت از نظر اسلام، با مقدمه و پاورقی و توضیحات سید محمود طالقانی، [بیجا: بینا، بیتا]، صص 10-12، 16، 18، 37، 43، 44،45،47،52 و...
1- نک: همان، ج4، ص56.
2- نک: همان، صص 121، 124-125.
3- سؤال 696: آیا حکومت اسلامی، انتخابی است؟
جواب: راجع به ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ انتصابی است، توسط خداوند متعال.
سؤال 698: حکومت اسلامی، بعد از ائمه ـ علیهم السلام ـ برای دیگران چگونه است؟
جواب: مصلحتی است.
نک: محمدحسین رخشاد، در محضر علامه طباطبایی، ویرایش دوّم، چاپ چهارم، قم: سماء قلم، 1385، صص 410-411.
4- در اینجا به تناسب بحث تنها وجه استبدادی نبودن تأکید شده است؛ برای ملاحظه سیره سیاسی پیامبر گرامی اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی نک: «مبانی نظری سیره سیاسی پیامبر اعظم(ص) از دیدگاه علامه طباطبایی»، احمدرضا یزدانی مقدم، فصلنامه علوم سیاسی، پاییز 1385، ش35.
5- و هی سنة الامامة دون الملوکیة و الامبراطوریة، المیزان، ج4، ص124.
6- همان، صص 124-125.
7- برای «مصلحت» گذشته از المیزان، نک: سید محمدحسین طباطبایی، مجموعه مقالات و پرسشها و پاسخها، پیشین، ص 153.
1- حکومة اجتماعیة دینیه.
2- المیزان، ج9، ص264.
1- نک: المیزان، ج1، ص382.
2- نک: المیزان، ج9، ص264.
1- republic یا جمهوری در لاتین از کلمات res به معنای چیز یا کار و publicus یعنی مردم تشکیل شده است و ترجمه تقریبی آن عبارت است از چیزی که متعلّق به مردم باشد. نک: دال، پیشین، ص16.