به همّت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ گزارش جامعی از نشریات انگلیسی و عربی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به همت چهار پژوهشکده و اداره نشریات این پژوهشگاه تعداد نشریات غیرفارسی (انگلیسی و عربی) با مدیرمسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک‌زایی ریاست پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی به 5 نشریه افزایش یافت که در ذیل به معرفی این نشریات می‌پردازیم: 
دوفصلنامه انگلیسی «Islamic Political Stadies»
نشریه Islamic Political Studies وابسته به پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با سردبیری منصور میراحمدی می‌باشد که به موجب ماده 13 قانون مطبوعات مصوب 28/12/1364 مجلس شورای اسلامی پروانه انتشار این نشریه به صورت غیربرخط در زمینه علوم سیاسی و به زبان انگلیسی و ترتیب انتشار دوفصلنامه در تاریخ 17/04/1398 به شماره ثبت 85446 به نام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صادر گردید.
در راستای توسعه معارف سیاسی اسلامی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ و اسلامی تصمیم به انتشار این نشریه با سه رویکرد: فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و علوم سیاسی نمود. از اهداف این نشریه می‌توان به: 1) افزایش مشارکت در گسترش معارف سیاسی اسلامی. 2) دستیابی و ارائه آخرین یافته‌ها و نتایج حوزه سیاسی اسلامی. 3) زمینه‌سازی برای شکوفایی پژوهشگران و دانشمندان دارای رتبه‌های اول در حوزه سیاسی اسلامی. 4) معرفی و تحلیل افکار و جریانات سیاسی اسلامی و توسعه ارتباطات بین‌المللی. 5) تعمیم گفتمان سیاسی اسلامی و انشعابات در چارچوب‌های فلسفه سیاسی، فقه سیاسی، علوم سیاسی و مطالعات تطبیقی. 6) هم‌افزایی و بهره‌گیری از شبکه‌های علمی ملی و بین‌المللی در زمینه علوم سیاسی اسلامی و 7) دستیابی به مرجعیت علمی در معارف سیاسی اسلامی اشاره کرد.
در حال حاضر 4 شماره از این نشریه چاپ و منتشر و بر روی سامانه نشریه به آدرس: jips.isca.ac.ir نمایه شده و مقالات شماره پنجم این نشریه آماده انتشار می‌باشد.
دوفصلنامه انگلیسی «Theosophia Islamica»
نشریه Theosophia Islamica وابسته به پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با سردبیری سیدمحمود موسوی می‌باشد که به موجب ماده 13 قانون مطبوعات مصوب 28/12/1364 مجلس شورای اسلامی پروانه انتشار این نشریه به صورت غیربرخط در زمینه فلسفه و به زبان انگلیسی و ترتیب انتشار دوفصلنامه در تاریخ 25/12/1399 به شماره ثبت 87620 به نام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صادر ‌گردید.
از اهداف اصلی انتشار این نشریه می‌توان به: 1) تعمیق فهم و معارف دینی از طریق تحقیقات کلامی/ فلسفی. 2) معرفی میراث فکری و دستاوردهای اسلامی در حوزه‌های مختلف فلسفه، کلام و عرفان و ارائه دستاوردها، یافته‌ها و تولیدات فکری حوزه و اندیشمندان و محققان دانشگاهی. 3) طرح ارزیابی‌های عقلانی و عالمانه از آراء و اندیشه‌های متفکران در حوزه‌های مختلف کلام و فلسفه. 4) انجام تحقیق تطبیقی و ارائه پاسخ‌های فلسفی و کلامی به مسائل مورد بحث از منظر خداباوری. 5) قدردانی از نقش حیاتی وحی و الهام تجسم‌یافته در قرآن کریم و حدیث به عنوان منابع گران‌بهای معارف دینی برای تأمل در راه‌حل‌های بدیع برای چالش‌های پیش‌روی بشر در جهان معاصر اشاره کرد.
در حال حاضر یک شماره از این نشریه چاپ و منتشر و بر روی سامانه نشریه به آدرس: jti.isca.ac.ir نمایه شده است و مقالات شماره دوم این نشریه آماده انتشار می‌باشد.
دوفصلنامه عربی «الفکر السیاسی الاسلامی»
نشریه الفکر السیاسی الاسلامی وابسته به پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با سردبیری منصور میراحمدی می‌باشد که به موجب ماده 13 قانون مطبوعات مصوب 28/12/1364 مجلس شورای اسلامی پروانه انتشار این نشریه به صورت غیربرخط در زمینه تاریخ اسلام به زبان عربی و ترتیب انتشار دوفصلنامه در تاریخ 24/09/1399 به شماره ثبت 87262 به نام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صادر ‌گردید.
این نشریه در زمینه مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با اندیشه سیاسی و با اهدافی همچون: 1. معرفی مبانی نظری سیاست اسلامی. 2. گسترش دامنه تحقیق در شاخه‌های اندیشه سیاسی اسلامی مانند: (فقه سیاسی، فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و تفسیر سیاسی. 3. گزارش و نشر اندیشه سیاسی متفکران مسلمان. 4. برآوردن الزامات عینی معاصر در جهان اسلام بر اساس مطالعات سیاسی اسلامی. 5. نقد و تحلیل نظریه‌ها و مکاتب مختلف در حوزه اندیشه سیاسی. 6. معرفی و نقد اندیشه‌ها و گرایش‌های سیاسی و فکری در جهان اسلام معاصر. 7. فراهم‌كردن فضای مناسب برای تلاقی آراء و تبادل علمی بين محققان در سطح مطالعات اسلامی ـ سياسی و 8) تقویت روابط علمی و همکاری‌های پژوهشی اساتید و پژوهشگران ایران و جهان اسلام منتشر می‌شود.
در حال حاضر یک شماره از این نشریه چاپ و منتشر شده و بر روی سامانه نشریه به آدرس: ipt.isca.ac.ir نمایه شده و مقالات شماره دوم این نشریه آماده انتشار می‌باشد.
دوفصلنامه عربی «التاریخ و الحضاره الاسلامیه؛ رویه معاصره»
نشریه التاریخ و الحضاره الاسلامیه؛ رویه معاصره وابسته به پژوهشکده تاریخ و سیرۀ اهل‌بیت (علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با سردبیری حمیدرضا مطهری‌فر می‌باشد که به موجب ماده 13 قانون مطبوعات مصوب 28/12/1364 مجلس شورای اسلامی پروانه انتشار این نشریه به صورت غیربرخط در زمینه تاریخ اسلام به زبان عربی و ترتیب انتشار دوفصلنامه در تاریخ 25/12/1399 به شماره ثبت 87612 به نام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صادر ‌گردید.
این نشریه که به بررسی تاریخ و تمدن اسلامی با نگاهی نو و رویکردی معاصر می‌پردازد و شامل اهدافی همچون: 1) اشاعه تحقیقات ابتکاری ارائه‌شده توسط پژوهشگران تاریخ و تمدن. 2) تحلیل اندیشه تاریخی و تمدنی دانشمندان مسلمان و شناخت دیدگاه آنان نسبت به شناخت تاریخ و تمدن اسلامی. 3) انتشار مقالات ترجمه‌شده ارزشمند در زمینه‌های تاریخ و تمدن اسلامی و 4) همکاری علمی نشریه با محققان و پژوهشگران تاریخ و تمدن در زمینه‌های تخصصی می‌باشد.
در حال حاضر یک شماره از این نشریه چاپ و منتشر و بر روی سامانه نشریه به آدرس: ihc.isca.ac.ir نمایه شده است و مقالات شماره دوم این نشریه آماده انتشار می‌باشد.
دوفصلنامه عربی «اصول الفقه؛ رؤیة المقارنة بین المذاهب الاسلامیة»
نشریه اصول الفقه؛ رؤیة المقارنة بین المذاهب الاسلامیة وابسته به پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با سردبیری محمدعلی خادمی‌کوشا می‌باشد که به موجب ماده 13 قانون مطبوعات مصوب 28/12/1364 مجلس شورای اسلامی پروانه انتشار این نشریه به صورت غیربرخط در زمینه فقه و حقوق اسلامی به زبان عربی و ترتیب انتشار دوفصلنامه در تاریخ 23/06/1400 به شماره ثبت 88813 به نام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صادر ‌گردید. 
این نشریه با نگاهی مقارن به مبانی و مسائل مشترک اصول فقهی میان شیعه و اهل سنت، سعی دارد تا برای مسائل گذشته، تبیین‌های جدید و برای حل مسائل مستحدثه، راه‌هایی نو بیابد. به نظر می‌رسد این مهم با توجه به اشتراک مباحث فراوانی از اصول فقه بین امامیه و اهل سنت ممکن و بلکه ضروری است. پژوهشی‌بودن، نظر داشتن به اصول فقه مقارن، توجه به ثمربخشی اصول فقه درحل مسائل مستحدثه از ویژگی‌های این دوفصلنامه است. از اهداف نشریه اصول فقه می‌توان به توسعه دانش اصول فقه و زمینه‌سازی حل مسائل مستحدثه بر اساس مبانی مناسب و رفع خلأهای موجود در دانش اصول فقه اشاره کرد.
در حال حاضر مقالات شماره اول این نشریه آماده چاپ و انتشار می‌باشد. علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را به آدرس: jpij.isca.ac.ir ارسال نمایند.

نشریات انگلیسی و عربی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچون نشریات فارسی پژوهشگاه در پایگاه های استنادی: بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه استنادی سیویلیکا (Civilica)؛ مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ پرتال جامع علوم انسانی(ensani.ir)؛ پایگاه مجلات تخصصی نور (Noormags)؛ سامانه اختصاصی هر نشریه؛ کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir) و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) و کانال ایتای اداره نشریات (https://eitaa.com/journals_isca) نمایه و اطلاع رسانی می‌شود.
 
منبع: اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 165
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما