اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
یک پژوهشگر حوزوی؛
انتظار ظهور حضرت ولیعصر(عج)، انتظار عصر قدرت اسلام است
حجتالاسلام رضا لک زایی با بیان اینکه انتظار ظهور حضرت ولیعصر(عج)، انتظار عصر قدرت اسلام است، گفت: حضرت(عج) زمانی ظهور مىكند كه اوضاع و احوال اجتماعى و اخلاقى و سياسى كاملًا مساعد باشد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل زا خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نشست علمی با موضوع «قدرت متعالی در نظام سیاسی مهدوی از منظر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)»( چهارشنبه، ۹ آذرماه) برگزار شد.
بنابر این گزارش، حجت الاسلام دکتر رضا لکزایی، پژوهشگر حوزوی در این نشست به ارائه بحث در موضوع یادشده پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید:
مسئله اساسی سیاست، قدرت است و انتظار ظهور حضرت ولیعصر(عج)، انتظار عصر قدرت اسلام است. از منظر آیت الله صافی گلپایگانی امام مظهر اسماء الحسنای الهی است. اما اینگونه نیست که به صورت مطلق و مستقل از خدا مظهر اسماء الحسنا باشد، بلکه به اذن خدا خلیفه و مظهر اسماء الحسنای الهی است. از نظر ایشان هر امامی در دوره و زمانه خویش میتواند در امور تصرف کند و مستقلاً به رتق و فتق کارها بپردازد و از این منظر واحد و بىشريك است و به این دلیل که قدرت مهدوی، مظهر اسماء الحسنی است، متعالی نامیده میشود. در هنگام ظهور حضرت بقية اللَّه ارواحنا فداه براى اينكه از نعمت وجود امام، بيشترين استفاده ممكن برده شود، شرايط لازم فراهم مىشود و موانع ظهور و فعليت يافتن شؤون و ابعاد امامت، كه در عصر ساير امامان عليهم السلام و عصر غيبت خود آن حضرت(عج) وجود دارد، مرتفع مىگردد و اسماء حسناى الهى مثل: الولىّ و العادل و الحاكم و السلطان و المنتقم و المبير و القاهر و الظاهر به طور بىسابقهاى متجلّى خواهد شد.
به عبارت ديگر: آن حضرت(عج) مظهر اين اسما و كارگزار و عامل خداوند متعال است و مقام خليفةالهى او در اين ابعاد، ظهور عملى و فعلى خواهد يافت. همه اين شؤون الهى كه امام(عج) تجسّم ظهور آن خواهد بود، و خدا به حكمت بالغه خود، توسط آن حضرت(عج) تحقّق مى بخشد، اصالت توحيدى دارد و به اذن خداى يكتا و فرمان او انجام مىپذيرد و از جمله امورى كه تجلّى توحيد را در ظهور حضرت مهدى عليه السلام روشن مىسازد، اين است كه اهداف توحيدى اسلام مثل وحدت حكومت و نظام، وحدت قانون، وحدت دين، و وحدت جامعه، به وسيله آن حضرت(عج) تحقّق مى يابد.
منابع قدرت مهدوی
آیت الله صافی(ره) برای این قدرت منابع متعددی را برمی شمارد؛ ایمان از مهمترین منابع قدرت متعالی است. بحث آیت الله صافی در این زمینه کاملاً صبغه سیاسی و اجتماعی دارد. ایشان میان قوت ایمان و افزایش قدرت سیاسی و مقاومت در میدان نبرد و ضعف ایمان و شکست و ذلت رابطه برقرار میکند و مینویسد: «بىايمانى صفت استقامت و ضبط نفس و شهامت او را مىكشد. انسان را نسبت به مخلوق ضعيف، متملق مىسازد تا براى خوشامد اشخاص چاپلوسى كند و از اداى تكليف خوددارى نمايد. ضعف ايمان، قدرت را از انسان سلب كرده و او را تحت نفوذ و مرعوبيت از قدرتهاى موهوم و اعتبارات ظاهري، خوار و زبون مىسازد. ايمان نيرويى است كه انسان را توانا و قوى الاراده مىسازد».
ایشان به علم نگاه راهبردی دارد؛ از نظرگاه وی روی دیگر دانایی، توانایی و چهره دیگر نادانی، ناتوانی است، بلکه عزّت و قوّت و استقلال و هر چيز خوبى كه فطرت سالم و پاك بشر، طالب آن است، با علم فراهم مىشود و ذلّت و ضعف و زبونى، نتيجه جهل و ناآگاهى است.
تاکید آن مرحوم بر آن است که: علم خدایی به فساد و فرعونیت نمیانجامد. امام زمان(عج) مظهر اسم العالم و القادر خداوند متعال است و هموست که صاحب شئون و وارث انبياء و عالم به علم كتاب است؛ بنابراین دارای این منبع قدرت به کاملترین شکل ممکن آن است.
آیت الله صافی سه مرحله مهم زندگی امام دوازدهم(عج) یعنی ولادت، غیبت صغری و غیبت کبری را از زوایه قدرت بررسی کرده است و با استناد به وقایع تاریخی و برخی احادیث بیم از کشته شدن را از جمله دلائل غیبت امام منتظَر(عج) برمیشمرد گرچه تصریح میکند که علت اصلی آن بر ما مجهول است.
ایشان با استناد به احادیثی به گردن نداشتن بیعت را از جمله دلائل غیبت کبرای امام زمان(عج) برمیشمرد و مینویسد: امام دوازدهم(عج) کاملترین مظاهر اسم السلطان، الغالب و الحاكم است و تا زمان ظهور ظل و ذیل هیچ قدرتی غیر از قدرت خدا قرار ندارد؛ بلکه اصولاً یکی از نشانه های مهدی آخرالزمان(عج) این است که بیعت هيچ حكومتی بر ذمه او نیست و مانند پدران بزرگوارش ناچار نمىشود از راه تقيه با سياستمداران وقت بيعت کند.
امام غائب منشاء قدرت متعالی
حضور امام غایب(عج) دارای فوایدی است که بر اساس تحلیل آیت الله صافی با اعمال قدرت امام(ع) همراه است ... امام(ع) با حضور خویش اقداماتی حیاتی انجام میدهد که گرچه ممکن است ما دقیقاً متوجه آنها و سازوکارشان نشویم اما طبق احادیث، این امری مسلًم است که نشان دهنده تأثیرگذاری اساسی امام(ع) است.
فایده دیگری که آیت الله صافی برای غیبت امام ذکر میکند کاملاً جنبه سیاسی و اجتماعی دارد. ایشان مینویسد بر امام(عج) واجب نيست كه شخصاً و بدون واسطه در امور دخالت کند، بلكه مىتواند به ديگران به صورت خصوصی يا عمومی برای انجام کارها مأموریت دهد. به دیگر سخن همانطور كه امير المؤمنين و ائمه عليهم السّلام از طرف خود در شهرهائى كه حاضر نبودند، ديگران را منصوب مىفرمودند، امام(ع) هم در زمان غيبت صغرى كسانى را به مقام نيابت خاصه نصب فرمود و در غيبت كبرى به طور عموم، فقها و علماى عادل را كه دانا به احكام هستند، براى اجراى سياسات و حفظ مصالح عالى اسلامى نصب و تعيين كرده كه مرجع امور خلق و باشند. بنابراین فقها در عصر غيبت به نيابت از آن حضرت(ع) داراى ولايت هستند.
ابزار تشکیل حکومت جهانی
مرحوم آیت الله صافی مینویسد بر حسب روايات، وقتى حضرت صاحبالامر(ع) ظهور مىفرمایند، نخست سيصد و سيزده نفر از خواص اصحاب آن حضرت(عج) در مكه معظمه خدمتش حاضر مىگردند و وقتى عده اصحاب به ده هزار نفر رسيد از مكه خارج مىشوند. روشن است که پیوسته بر این جمعیت افزوده میشود بنابراین سیصد و سیزده عدد ثابت یاران حضرت از ابتدا تا انتهای کار نیست. راجع به غلبه آن حضرت(عج) و تشکیل حكومت جهانى اسلام هم ایشان معتقد است ممكن است به طور اعجاز انجام يابد و ممكن هم هست با فراهم شدن امکانات و اسباب ظاهرى و یا با ترکیبی از هر دو انجام شود، چنانكه پيشرفت و غلبه پيغمبر(ص) به هر دو شکل بود.
آیت الله صافی از لحاظ اسباب و علل ظاهرى هم تشكيل حكومت الهى مهدوی را ممكن و عملى میداند. به باور وی آن حضرت(عج) زمانی ظهور مىكند كه اوضاع و احوال اجتماعى و اخلاقى و سياسى كاملًا مساعد باشد. در آن زمان بشریت از مدنيّت معنوى و اخلاقى محروم، و دشمنى و كينه و ظلم و تجاوز، همه را نسبت به يكديگر بدبين و از هم جدا ساخته و وحدت، همفكرى و همكارى، بهكلى رخت بر بسته و انسانها از اينكه كسى بتواند بدون مدد غيبى جامعه را رهبرى كند، مأيوس مى شوند.
نتیجه آنکه آیت الله صافی از اهداف متعالی قدرت نظام سیاسی مهدوی را بر محورتوحید، عدل، امنیت، سلامت، رفاه و آرامش و آسایش بشر تبیین میکند که در کنار سایر مباحث نشان از آن دارد که قدرت متعالی مهدوی سراسر خیر و برکت برای بشریت است و اینگونه نیست که قدرت متعالی توحیدی بی نظیر و فراگیر مهدوی در پایان تاریخ به فسادی منجر شود.
منبع:
خبرگزاری شبستان
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی
,
همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
فرقهها در سیاست استعماری، نامسئلهها را برای ما مسئله جلوه میدهند
هم اندیشی علمی مهدویت به مثابه راهبرد برای مقاومت در گذر از پیچ تاریخی برگزار می شود
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) فقیهی مهدوی است
پنجمین شماره دوفصلنامه علمی ـ ترویجی جامعه مهدوی
واقعیت جریان احمد الحسن از زبان یکی از مستبصران حوزوی
آیتالله صافی ۷۰ سال توفیق پاسخ به استفتاء داشت
آیا انقلاب اسلامی زمینهساز ظهور است؟
انتظار در اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی بیعملی نیست
انتظار نجاتبخش بر مسئوليتپذیری عمیق اجتماعی مبتنی است
آسیبهای برون مذهبی و درون مذهبی مهدویت
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
105
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما