پروژه پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت: استنباط حکم اخلاقی از متون دینی و ادلۀ لفظی (بررسی چند چالش مهم در اصول لفظی فقه الاخلاق) پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): پروژۀ تحقیقی «استنباط حکم اخلاقی از متون دینی و ادلۀ لفظی (بررسی چند چالش مهم در اصول لفظی فقه الاخلاق)» در مرحلۀ پایانی است.


به گزارش خبرنگار ایسکا:
یکی از پروژه‌های تحقیقی پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، «استنباط حکم اخلاقی از متون دینی و ادلۀ لفظی» است که به قلم توانای حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زادۀ نوری نگاشته شده و تحت نظارت حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی در مرحلۀ اتمام است.

این اثر دومین جلد از کتاب استنباط حکم اخلاقی از متون و ادلة لفظی است که شامل یک مقدمه و سیزده فصل میباشد و دغدغه‌های دفتر اول را امتداد بخشیده و چالش‌های فراگیر دیگری را در اصول لفظی فقه اخلاق پی گرفته است.

در دفتر اول گفته شد که علم دینی به دلیل انتساب به دین، علاوه بر «عقلانیت» و «كارآمدی»، باید از ویژگی «حجیت» و «استناد» نیز برخوردار باشد؛ بنابراین گزاره‌های علم اخلاق اسلامی، باید مستند به مدارك و منابعی باشند كه از منظر دین معتبر شمرده می‌شوند و این استناد به منابع معتبر، دارای منطق معقول و روش مشروعی باشد.

این پژوهه در امتداد دفتر پیشین، بر آن است تا برخی از ملاحظات عام روش‌شناختی در فهم گزاره‌های اخلاقی را مرور کند و مباحثی - به وزان مباحث الفاظِ اصول فقه‌الاحکام - در اصول لفظی فقه‌الاخلاق پدید آورد.

منبع: تولید محتوای پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 274
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما