بازدید قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

دکتر محمدجواد هراتی قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی با حضور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، از بخش های مختلف این مرکز پژوهشی بازدید کرد و در جریان فعالیت ها مرکز مذکور قرار گرفت. 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از روابط عمومی  دفتر تبلیغات اسلامی، محمدجواد هراتی «قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی و رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم‌ انسانی کشور» با حضور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، از بخش های مختلف اعم از پژوهشکده ها و مراکز و همچنین کتابخانه این مرکز پژوهشی بازدید کرد و در جریان فعالیت ها مرکز مذکور قرار گرفت.
هراتی در جریان این بازدید، در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی «رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» اظهار داشت: انصافاً در جریان بازدیدی که از مراکز پژوهشی علوم انسانی قم داشتم، کارهای خوبی انجام شده و در خصوص مأموریت محور شدن پژوهشگاه ها ارزیابی صورت گرفت. 
وی گفت: در راستای مأموریت محور شدن پژوهشگاه ها، پژوهشگاه های وابسته به دولت روی این مسأله مقاومت می کنند اما پژوهشگاه هایی مثل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگاه امام صادق(ع) و... که وابسته به دولت نیستند، به صورت جدی مأموریت گرا کار کرده اند اما سایر مجموعه ها مقاومت می کنند که باید در این زمینه تأملی صورت بگیرد.

قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی با بیان این که فناوری نرم مانند فناوری سخت نیازمند اصلاح است، تصریح کرد: آنچه که در بحث علوم انسانی به عنوان فناوری نرم از آن یاد می کنیم، برساخت های بشری است که به دنبال ایجاد یک سری امکانات برای فهم بهتر معرفت بشری است؛ اگر این را به عنوان فناوری نرم در نظر بگیریم، فناوری نرم هم مانند فناوری سخت نیازمند اصلاح است. 
وی افزود: در دوره بعد از انقلاب به دلیل این که مراکز علوم انسانی محدود بودند، گستره اهدافی که برای آنها تعریف می کردند، زیاد بود که به تدریج مراکز زیادی ایجاد شدند اما به تدریج گسترده اساس نامه ها و اهداف باقی ماند و نتیجه اش این شد که مشاهده می شود که برخی از پژوهشگاه ها و یا مراکز پژوهشی علوم انسانی با مجموعه ای از اهداف در حال فعالیت هستند که گاهی اوقات یا موازی کاری می شود و یا برای نحوه عملکرد بعضی از آنها نمی توان شیوه خاصی طراحی کرد. 
هراتی با اشاره به این که با راه اندازی سامانه تحول علوم انسانی می توان به مجموعه ها سامانی داد، اظهار داشت: آیین نامه هایی مثل آیین نامه هدفمندسازی رساله های دکتری در رشته علوم انسانی و هنر در سال 91 تصویب شده، اما مغفول مانده و روی آن کار نشده است.
وی گفت: با توجه به این که بحث بیانیه گام دوم انقلاب هم مطرح است، و در این بیانیه، مبحثی تحت عنوان بازنگری و آسیب شناسی مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، لذا باید یک آسیب شناسی نسبت به گذشته داشته باشیم. 
قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی ضمن انتقاد از نبود رویکرد محوری در حوزه علوم انسانی تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه علوم انسانی، نداشتن رویکرد محوری در حوزه علوم انسانی است و این مراکزی که تولید و تحول علوم انسانی را بر عهده دارند، می بایست شبه مرام نامه ای داشته باشند که بر اساس آن، به نتیجه برسند که به دنبال چه هدفی هستند و به صورت مشخص، هدف مد نظر موازی کاری نباشد. 
وی ضمن بیان پیشنهادی در راستای تحول علوم انسانی افزود: اگر نقشه راهی برای هر مرکزی توسط اساتید آن مرکز مشخص و تهیه شود، می تواند به تحول علوم انسانی کمک کند. 
هراتی اظهار داشت: آثار و تولیدات خوبی اتفاق افتاده و باید این موارد اصلاح شود و همچنین یک سری مواردی وجود دارد که به وزارت علوم مربوط می شود و در حد امکان تلاش می کنیم تا موانع را رفع کنیم. 

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی به معرفی ظرفیت های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت و گزارشی از فعالیت های این مجموعه پژوهشی ارائه کرد.

گزارش تصویری 
منبع:روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی
كلمات كليدي : دیدار قائم مقام وزیر علوم،تحقیقات و فناوری جناب آقای دکنر هراتی , دکتر محمد جواد هراتی , وزارت علوم تحقیقات و فناوری

تاریخ خبر: 1400/11/30 شنبه
تعداد بازدید کل: 1462 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1463
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما