16 آذر، روز دانشجو، یادآور روح آزادگی و عدالت خواهی دانشجویان ایران- دکتر علی اکبری معلم 16 آذر 1332 یادآور حرکت آگاهی بخش دانشجویانی است که علیه رفتار مستبدانه رژیم پهلوی بویژه پس از کودتای 28 مرداد 1332 و علیه سلطه استکبار، انجام شد.
کودتای 28 مرداد 1332 که با برنامه¬ریزی، هماهنگی و حمایت استعمار انگلیس و آمریکا صورت گرفت، سبب سرنگونی دولت ملی دکترمحمد مصدق شد و محمدرضا پهلوی را نیز به قدرت بازگرداند. از این تاریخ و با شروع دوره جدید حاکمیت محمدرضا پهلوی، رهبران نهضت ملی شدن صنعت نفت، محاکمه شدند و سه نیروی اجتماعی ملی، مذهبی و مارکسیستی به شدت سرکوب گشتند و بار دیگر جو خفقان در مملکت سایه افکند.

 دانشجویان آزادی خواه نسبت به بستن فضای سیاسی کشور و گسترش نفوذ و سلطه بیگانگان بویژه انگلیس و آمریکا بر سرنوشت کشور، دست به اعتراض زدند که حدود چهار ماه پس از کودتای ننگین 28 مرداد 1332، عوامل رژیم پهلوی در 16 آذر 1332، به دانشگاه تهران، مرکز مخالفت ها و تجمع اعتراضی دانشجویان، یورش بردند که در نتیجه حمله سربازان مسلح شاه به دانشجویان بی دفاع در محیط علمی دانشگاه، سه تن از دانشجویان به نام های مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی کشته و تعداد زیادی نیز مجروح و دستگیر شدند.
این حرکت آگاهی بخش در تاریخ جنبش دانشجویی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روز دانشجو نام گرفت و 16 آذر به نماد زنده بودن و پویایی دانشجویان تبدیل شد. مردم و دانشجویان عزیز کشور در این روز مهم، ضمن زنده نگهداشتن یاد دانشجویان فداکار در 16 آذر 1332 و نکوداشت مقام دانشجو، با اهداف آنان که همان آگاهی بخشی به جامعه و مبارزه با استبداد و استعمار بوده، تجدید پیمان می کنند و بدین وسیله روح آزادگی، عدالت خواهی، استقلال طلبی و هویت خواهی را در خود زنده نگهداشته و به نسل بعد منتقل می سازنند.
البته حرکت اعتراضی دانشجویان علیه استبداد و استعمار در عصر پهلوی ادامه داشت و با ورود امام خمینی(ره) به عرصه سیاسی اجتماعی ایران و به دست گرفتن رهبری نهضت اسلامی مردم ایران و رهبری مخالفان رژیم پهلوی از سال 1342 در مبارزه با استبداد و استعمار و اجرای قوانین اسلامی، دانشجویان نیز به این نهضت پیوستند و با وحدت همه قشرهای مردم انقلابی و اتحاد مبارزان علیه استبداد و استعمار، رژیم وابسته و مستبد یهلوی ساقط شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و کشور عزیز ما به آزادی و استقلال دست یافت.  
درود به پیام آوران آزادی و استقلال

آذر 1401 – دکترعلی اکبری معلم، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
 
کلمات کليدي
دکتر علی اکبری معلم, اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1591
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما