مصاحبه با دکتر آذربایجانی؛

رسوخ فرهنگ عاشورا در جان و دل مردم

صبح روز پنج شنبه 18 مهر 98، پژوهشکده اخلاق و معنویت یک هم اندیشی با عنوان «معنویت عاشورایی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» برگزار کرد.

در این هم اندیشی که تا ساعت 12 ادامه داشت، برخی از چهره های فرهنگی و علمی  تهران و نیز اندیشمندان و صاحب نظران در موضوع یادشده حضور داشتند؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، رئیس اندیشکده معنویت، ریاست این جلسه را بر عهده داشت و دکتر احمد شاکرنژاد، مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت، دبیر علمی نشست بود.
مصاحبه زیر، حاصل گفت و گوی صمیمی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، رئیس اندیشکده معنویت است:
*** لطفا درباره ضرورت برگزاری این هم اندیشی توضیحاتی بیان فرمایید.
-    هم اندیشی «معنویت عاشورایی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» از دو جهت ضرورت دارد؛ از یک سو می بینیم که معنویت و مناسک و مراسم عاشورایی، به نوعی جزو فرهنگ بومی مردم ایران شده و اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان، با مسائل عاشورا و حماسه عظیم حسینی، پیوندی عمیق و ناگسستنی دارند و خود را موظف به سهیم شدن و مشارکت در آن می دانند. از این رو ظرفیت عظیمی از معنویت در بحث عاشورا وجود دارد که نیازمند برداشت صحیح این دستاورد است.
از سوی دیگر، با توجه به بیانیه ای که چند ماه پیش از سوی رهبر مظم انقلاب صادر شد، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وارد مرحله جدیدی شده و همه نهادها موظف شدند که به این سند الگوی پیشرفت اهتمام جدی داشته باشند. از آنجا که این سند، یک سند ملی و ناظر به پیشرفت آینده کشور است، ما نیز باید حداکثر تا مدت دو سال آینده آن را نهایی کنیم. بنابراین اگر بتوانیم این ظرفیت بالفعل را که در عاشورا هست، به الگوی پیشرفت – که سمت و سوی آن بهبود آینده کشور است- پیوند دهیم، به اهداف این هم اندیشی نزدیک شده ایم. به عبارت دیگر، با شناسایی و تبیین ظرفیت هایی که در معنویت عاشورایی وجود دارد، می توان برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، برنامه ریزی کرد.

*** در این هم اندیشی چه برنامه هایی دارید و این ظرفیت شناسی چگونه حاصل می شود؟
-    هم اندیشی امروز، یک نشست علمی و تخصصی است که البته کمی محدود هم هست. در جلسه امروز، اندیشمندان و صاحب نظرانی از تهران و قم که در حوزه معنویت کار کرده اند، مباحث و مقاله های خود را ارائه می کنند و بعد از ارائه آن ها، پرسش هایی مطرح می شود و محتوای مباحث، بررسی شده و در نهایت نیز جمع بندی خواهیم داشت که خروجی ها و گزاره های مستخرج از این مباحث، چگونه می تواند به عنوان تدبیر، بخشی از سند الگوی پیشرفت را تقویت کند.

*** به نظر حضرت عالی آیا ظرفیت های دیگری برای «معنویت عاشورایی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» متصور است؟
-    قطعاً بله. این جلسه و نشست امروز، یک بحث علمی برای شناسایی آن هاست و ظرفیت های آینده، این است که بعضی از خطوطی در نشست امروز مشخص می شود، برنامه ریزی و مدیریت شود تا بتوانیم به مرحله اجرا درآوریم. قطعاً آنچه که برای جامعه مفید است، آن است که این تدابیر تحقق پیدا کند و منافع معنوی اش شامل حال مردم گردد و آن حال خوبی را که ما انتظار داریم، به ارمغان بیاورد.


 
منبع:اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت
كلمات كليدي : اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت , مصاحبه های علمی , حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی

تاریخ خبر: 1398/7/20 شنبه
تعداد بازدید کل: 1549 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1550
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما