نظریه انتظار
رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد برگزاری همایش بین المللی«نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» حجت الاسلام الهی نژاد با اعلام برگزاری همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته)»، گفت: نظام فکری منسجم و خاصی در حوزه انتظار و مهدویت در اندیشه رهبری وجود دارد که باید استخراج و عرضه شود. همایش های علمی از بهترین فرصت ها برای تبیین افق ها و راهبردها در موضوعی خاص هستند این مهم درباره آموزه ای همچون مهدویت که نه فقط برای شیعه بلکه برای پیروان همه ادیان و مذاهب و مکاتب آینده ای روشن را با عناوین مختلف ترسیم کرده، ضرورت دارد. ضرورتی که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با توجه به آن، اقدام به برگزاری همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته)»  کرده است.
خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: از این رو، به منظور بررسی اهداف، محورها و اطلاع از تقویم زمانی این همایش با حجت الاسلام والمسلمین «حسین الهی نژاد»، رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه و دبیر علمی همایش گفتگویی ترتیب داده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته)»  در طلیعه پنجمین دهه از عمر انقلاب اسلامی با چه اهدافی برگزار می شود؟
اندیشه مهدویت، عقبه تئوریک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و انتظار ازجمله مهمترین آموزه های این اندیشه است لذا در طول تاریخ به ویژه دوران معاصر، فعالیت های علمای شیعه و حرکات انقلابی آنها عمدتاً در آموزه انتظار ریشه داشته و از آن الهام گرفته است.
از این رو، ضرورت دارد نگرش علما در طول تاریخ نسبت به اندیشه مهدویت و انتظار بررسی شود، همچنین، علمی و متقن کردن انتظار می طلبد که این آموزه را در قالب نظریه های قابل عرضه در سطح بین الملل ارائه کنیم.
در این راستا، پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته)»  را در سال 98 برگزار می کند. تا کمکی به نقش انتظار و مهدویت در حکومت و جامعه اسلامی ایران و تبیین جایگاه آن در اندیشه و آرای علمای شیعه باشد.
 چرا در میان علمای شیعه و بزرگانی که درباره مهدویت و انتظار نظریه و چارچوب فکری داشته اند، تفکرات مقام معظم رهبری را به عنوان محور این همایش انتخاب کرده اید؟
مقام معظم رهبری درباره مهدویت و انتظار سخنرانی ها و بیانات مختلفی ایراد کرده اند که در همه آنها نظام فکری منسجم و خاصی در حوزه انتظار و مهدویت مشاهده می شود.
با توجه به این عنایت معظم له و ضرورت تبیین افق نگاه ایشان درباره مهدویت و انتظار، ضرورت دارد که دیدگاه مقام معظم رهبری در این ساحت مهم و آینده ساز بررسی و تبیین شود. مسئله ای که این همایش بدان توجه داشته است.
 چه محورهایی برای همایش پیش بینی شده تا در سایه آنها بتوان به هدف تبیین نگاه رهبری در حوزه مهدویت و انتظار دست یافت؟
«مفهوم و چیستی نظریه پردازی در حوزه انتظار»، «مهدویت از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای»، «مبانی  و ابعاد نظریه انتظار  در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای»، «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای»، «ابعاد نظریه انتظار  در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای»، «مقایسه نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای با نظریات معطوف به آینده»، «ویژگی ها و شاخصه های جامعه منتظر در انديشه حضرت آیت الله خامنه ای»، «وظایف و کارکردهای جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای»، «راهکارهای تحقق جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای»، «آسیب شناسی انتظار و جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای» و «جامعه موعود و منتظَر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای» محورهای یازده گانه ای هستند که برای ارسال اثر به این همایش در نظر گرفته شده اند.
 شیوه ارسال آثار و تامین محتوای لازم در این محورها چگونه است؟
 دو شیوه برای تامین محتوای موردنظر در این همایش پیش بینی شده است؛ یکی اعلام فراخوان ویژه کارشناسان، پژوهشگران و صاحبنظران داخل و نیز خارج از کشور برای تولید آثار و نیز سفارش مقاله به صاحبنظران و اندیشمندان به منظور تولید آثار فاخر.
بُعد بین المللی همایش را چگونه تامین می کنید؟
در این راستا با کشورهای اسلامی عمدتاً در منطقه خاورمیانه در حال رایزنی هستیم و فراخوان مقالات را برای آنها ارسال می کنیم.
آیا جز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نهادهای دیگری هم در برگزاری این همایش همکاری دارند؟
بله، در کشور با 50 مرکز حوزوی و دانشگاهی برای برگزاری هرچه بهتر این همایش بین المللی ارتباط برقرار کرده ایم و اینها به عنوان همکار پژوهشگاه تلقی می شوند.
در این راستا، روز سه شنبه، هفتم اسفند ماه جاری نشستی با حضور نمایندگان این نهادها در سالن غدیرِ شهر مقدس قم برگزار می شود تا کمیت و کیفیت مشارکت آنها در این همایش بررسی شود.
برگزاری پیش نشست های علمی به منظور کیفی سازی و افزایش عمق و دامنه این همایش از برنامه های پیش بینی شده برای آن با همکاری این نهادها است.
تقویم زمانی پیش بینی شده برای همایش بر اساس چه زمانبندی  است؟

همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته)» 10 مهرماه سال 98 برگزار می شود.
مهلت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه 25 تیرماه و مهلت ارسال اصل مقالات 25 مردادماه در نظر گرفته شده است.
با توجه به بیانیه اخیر مقام معظم رهبری با عنوان «گام دوم انقلاب» که در آن افق زمینه سازی برای ظهور و ساخت تمدن نوین اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، آیا این همایش می تواند به تحقق این افق کمک می کند؟
باید توجه داشت اصل حرکت امام خمینی(ره) و تداوم آن توسط مقام معظم رهبری، و نیز حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی در عصر غیبت در بستر زمینه سازی برای ظهور است که برای تحقق آن باید تمدن نوین اسلامی ساخته شود؛ لذا نظریه انتظار در این راستا توجیه و تعریف می شود.
در این میان، نظام فکری مقام معظم رهبری این نگرش را تقویت می کند که از بستر زمینه سازی باید به سوی تمدن اسلامی گام برداریم و این تمدن است که به ترویج و تقویت مهدویت کمکی شایان می کند. و این همایش می کوشد این نگاه را عرضه و نهادینه کند.
 آیا امتیازاتی نیز برای مقالات ارسالی به همایش پیش بینی شده است؟
بله، ثبت در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و دریافت مجوز ISC ازجمله این امتیازات است؛ علاوه بر این، مقالات برتر همایش در نشریات علمی پژوهشی و نیز کتاب مجموعه مقالات همایش منتشر می شوند.
ساختار علمی اجرایی همایش چه ترتیبی دارد؟
حجت الاسلام «محمود واعظی»، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مسئولیت سیاستگذاری این همایش، حجت الاسلام «نجف لکزایی»، رییس  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مسئولیت  همایش و «سیدحامد شاهرخی»، دبیری اجرایی این همایش را بر عهده دارند.
دبیری علمی همایش را نیز شخصاً عهده دار هستم.
منبع: خبرگزاری شبستان
برگزاری همایش بین المللی«نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای»/تحقق «گام دوم انقلاب» به مدد انتظار کلمات کليدي
حجت الاسلام دکتر حسین الهی نژاد, اخبارپژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه, پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی, همایش نظریه انتظار
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1987
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما