از سلسله نشست‌های عربستان پژوهی نوین؛

نشست عربستان و آل سعود برگزار شد.

  نشست عربستان و آل سعود با پیشنهاد جامعه المصطفی و مشارکت پژوهشکده اسلام تمدنی  دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی  و نیز حوزه علمیه خراسان و  مرکز  آموزش‌های  کاربردی  آستان قدس رضوی در تاریخ سه‌شنبه 27 فروردین  1398  برگزار شد.

   به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، پرفسور مجتبی  صدریا استاد مدعو از  تهران گزارشی از  کتاب  تازه خود بانام «عربستان این‌گونه سعودی شد»ارائه کرد و در طی آن کوشید تا اثبات کند که در  این منطقه با وهابیت روبرو نیستیم بلکه با دولت سعودی  که در  1913 م به کمک انگلیسی‌ها بر پاشد  مواجهیم 
وهابیان سامان‌یافته در گروه اخوان در  فاصله  سال‌های  1915م و فعال تا ۱۹۳۰م توسط  دولت آل سعود و همراهی  انگلیسی‌ها از میان رفتند.
 در ادامه این نشست  دکتر  محمد باغستانی کوزه گر  عضو هیئت‌علمی  پژوهشگاه علوم و فرهنگ  اسلامی، ضمن بیان نظر  انتقادی  خود نسبت به دیدگاه آقای پروفسور  صدرا درباره رابطه میان وهابیت و آل سعود دیدگاه میانه خود را با شواهد تاریخی منطبق‌تر دانست و تعامل دو گروه وهابیت و آل سعود را  پیش‌تر از تشکیل گروه اخوان دانست. سپس به بیان موقعیت  جامعه شیعیان عربستان بر پایه کتاب دکتر حمزه جعفر الحسن (الشیعه فی  مملکه العربیه السعودیه) پرداخت و به‌عنوان مترجم این کتاب زیر چاپ در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس  رضوی علت انتخاب  آن را دیدگاه عالمانه و آکادمیک نویسنده دانست و خلأ مطالعات اجتماعی  جامعه عربستان در  ایران را عامل ترجمه آن اعلام کرد. 
وی از موقعیت شیعه دراستان های  نفت‌خیز عربستان و انواع تنگناهای به کار گرفته‌شده توسط  این دولت بر ضد جامعه اقلیت شیعه یاد کردومصادیق  مهم آن‌ها در  عرصه فرهنگی، سیاسی، اداری، اقتصادی  و اجتماعی (ممنوعیت استخدام در ارتش، ادارات دولتی ، و پذیرش  دشوار در دانشگاه‌ها باوجود صلاحیت علمی، فقدان روزنامه،  ممنوعیت چاپ کتاب و غیره ..) را نام برد.
در پایان دو استراتژی جامعه شیعه یعنی  تداوم انجام کارهای سخت توسط  جامعه شیعه  در شرکت نفتی  آرامکو و نیز  افزایش جمعیت (۱۰ فرزند برای  هر خانواده) یادکرد که تاکنون توانسته از عوامل مهم تداوم حیات اجتماعی  شیعه در عربستان باشد.
     
آخرین سخنران این نشست حجه الاسلام محسن عبدالملکی  پژوهشگر درباره گروه‌های  انشعابی سلفیه جدید و گفتمان‌ها و راهبردها ورویکرهای  هریک از آن‌ها را در عرصه‌های  دینی  و سیاسی  و اجتماعی  برشمرد. حدود ۶۰ نفر از  دانشجویان مقاطع تحصیلی  مختلف جامعه المصطفی  در این نشست حضور  داشتند.
منبع:پژوهشکده اسلام تمدنی
عكس هاي مرتبط :
كلمات كليدي : اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی , پژوهشکده اسلام تمدنی , سلسله نشست‌های عربستان پژوهی نوین

تاریخ خبر: 1398/2/3 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 794 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 795
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما