پژوهشکده مطالعات تممدنی و اجتماعی؛

گونه شناسی طلاب کنشگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام

نگارنده در سطح نظری با مبنا قراردادن نظریه‌ی گافمن در خوانش شبکه اجتماعی اینستاگرام و در شناخت انضمام، با مطالعه‌ی حدود 300 صفحه اینستاگرامی روحانیون فعال، با تمرکز بر ویژگی «بازنمایی خود» و «متمایز بودن»، در مرحله‌ی ابتدایی به 40 مورد و در نهایت به 10 گونه رسید. در ادامه، پژوهشگر با مطالعه‌ی کامل پست‌های موارد مورد تحقیق، با ارائه‌ی گزارشی به آن‌ها، سؤالات خود را در دو قالب کلی و اختصاصی طراحی کرده و به مصاحبه‌ی نیمه‌ساخت‌یافته با کاربران مورد مطالعه پرداخته است

گونه شناسی طلاب کنشگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام

ناشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

نویسنده سید محمد کاظمی قهفرخی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 404

چکیده:
معماری شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام به دلیل بستر موبایلی، عکس‌محوری، واقعه‌نگاری لحظه‌ای و تمرکز بر کاربر، ظهور و بروز هویت‌ها و خودهای افراد را پررنگ و امکان بازاریابی را در فضای عمومی برای افزایش سرمایه‌های مختلف اجتماعی فراهم می‌آورد. ازاین‌رو کاربران توانایی ایجاد خودهای متنوع و کنشگری‌های گوناگونی را در عرصه‌های متفاوت پیدا می‌کنند. گونه‌های متمایز هویتی بر اساس متغیرهای واقعی و اقتضائات فضای مجازی در طبقات، گروه‌ها و اصناف به دلیل خُرد‌بودن رسانه‌ی مذکور و نیز عدم نیاز به پشتیبانی‌ مالی و ساختاری رسانه‌های بزرگ، امکان ظهور و بروز پیدا می‌کنند.
یکی از گروه‌های اجتماعی که می‌تواند از زاویه دید کنشگری در فضای مجازی به دلیل ارتباط محور بودن تبلیغ و تفاسیر مختلف از دین در جایابی نشانه‌ای در بازاریابی اجتماعی مورد تحقیق قرار گیرد؛ روحانیت است. ذی‌المقدمه منتج از گزاره‌های بیان شده در اثر پیش‌رو، به طرح مسئله «گونه‌شناسی طلاب کنشگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام» منتج شد. برای پاسخ به مسئله مذکور، نگارنده در سطح نظری با مبنا قراردادن نظریه‌ی گافمن در خوانش شبکه اجتماعی اینستاگرام و در شناخت انضمام، با مطالعه‌ی حدود 300 صفحه اینستاگرامی روحانیون فعال، با تمرکز بر ویژگی «بازنمایی خود» و «متمایز بودن»، در مرحله‌ی ابتدایی به 40 مورد و در نهایت به 10 گونه رسید. در ادامه، پژوهشگر با مطالعه‌ی کامل پست‌های موارد مورد تحقیق، با ارائه‌ی گزارشی به آن‌ها، سؤالات خود را در دو قالب کلی و اختصاصی طراحی کرده و به مصاحبه‌ی نیمه‌ساخت‌یافته با کاربران مورد مطالعه پرداخته است. با تحلیل محتوای کیفیِ قیاسیِ داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه، 60 مفهوم در فصل سوم و مختصات 10 گونه‌ی اصلی در فصل چهارم به طور مبسوط به‌عنوان داده‌های تحقیق تشریح شده‌اند. نتایج به‌دست‌آمده نمایان‌گر وجود گونه‌های «نهادی؛ خودبنیادگرا»، «بازاندیش دینی؛ خود تجددطلب»، «مبلغ؛ خود فانتزی»، «امدادگر اجتماعی؛ خود یاریگر»، «امداد فرهنگی؛ خود معلمی»، «سبک زندگی؛ خود رمانتیک»، «شیخوخیت؛ خود عقلایی»، «دین عرفی؛ خود ممنوعه»، «گفتمانی؛ خود تمایزگرا» و «آگاهی‌بخش؛ خود روشنگر» در بین طلاب کنشگر فعال در اینستاگرام می‌باشد که هرکدام از آنها دارای اختصاصات پشت و جلو صحنه‌ای ویژه‌ای هستند. برای پیگیری نتایج به‌دست‌آمده که به جریان‌شناسی و کنشگری طلاب معاصر پرداخته است خوانندگان را دعوت به مطالعه‌ی کتاب پیشرو می‌نماییم.  

 
منبع:اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : معرفی آثار , آثار علمی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی , چکیده آثار

تاریخ خبر: 1401/3/16 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 349 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 350
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما