پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی؛

مطالعات نفس ( ج 7) برزخ و تجسم اعمال

کتاب مجموعه مطالعات نفس (7): مرگ و تجسم اعمال  با تألیف و تدوین حجت الاسلام والمسلمین دکتر اکبر اقوام کرباسی منتشر شد. در این اثر که به قلم محقق ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین اکبر اقوام کرباسی نگارش و تدوین یافته، به اختصار برخی از مسائل مهم درباره موضوع برزخ تبیین و بررسی شده است. وی در این اثر کوشیده است چندین مقاله مهم در زمینۀ این موضوع را از مجلات علمی منتشر‌شده در دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم گزینش کرده و به علاقه‌مندان تقدیم کند.
کتاب حاضر مجلد هفتم از مجموعۀ نه جلدی مطالعات نفس در پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی است که ذیل همایش بین‌المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» و به عنوان یکی از آثار علمی همایش به زیور طبع آراسته می‌گردد. شمار زیادی از مقالات این مجموعه پیش از این در مجلۀ وزین «آیین حکمت» متعلق به دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) به چاپ رسیده و مجموعۀ حاضر به صورت مشترک میان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) منتشر می‌شود.
این کتاب در شمارگان 400 نسخه و در 312  صفحه و به قیمت 60000  تومان از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانۀ بازار کتاب شده است.

چکیده مطالعات نفس (مجلد 7)
«برزخ» مفهومی است که به‌ویژه در متون اسلامی از آن یاد شده است. لغت‌شناسان این مفهوم را به چیزی كه در میان دو شیء یا دو مرحله قرار می‌گیرد شناسانده‌اند. متون وحیانی نیز برزخ را به جهانی شناسانده‌اند که بین عالم دنیا و عالم آخرت قرار دارد؛ عالمی که روح پس از جدایی بدن در عالم دنیا(=مرگ)، پیش از آن که بار دیگر در عالم آخرت به آن باز گردد(= قیامت) در آن عالم سکنی دارد. این واژه البته در لسان متکلمان نیز به همین معنا به کار رفته است اما اهالی فلسفه و عرفان این مفهوم را به ویژگی‌هایش در نظام فکری خویش شناسانده‌اند؛ یعنی عالمی میان عقول مجرّد و اجسام مادّی که هر کدام تفصیل خاص خود دارند.
متکلّمان اما مسائل گوناگون درباره برزخ را، بیشتر بر اساس نگرش خود به انسان از یک سو و شیوه و منهج دریافت روایات و اعتماد به آن‌ها از سوی دیگر تفسیر کرده‌اند. اگر چه حسب برخی گزارش‌ها برخی از معتزله و خوارج وجود برزخ را انکار کرده‌اند و بدین منظور کوشیده‌اند با استناد به آیات قرآن یا طرح شبهات عقلی وجود برزخ را کانون تردید قرار داده‌اند  اما برخی مثبتان عالم برزخ معتقدند این باور تنها با منابع نقلی قابل اثبات بوده  و این که انسان‌ها بدون فاصله پس از مرگ به عالمی منتقل می‌شوند که در آن نیکوکاران در تنعم به سر برده و بدکاران در عذاب، مسئله‌ای نیست که عقل به آن راهی داشته باشد.  گروه دیگری از موافقان و مثبتان عالم برزخ اما، معتقدند افزون بر ادله نقلی، ادله عقلی هم می‌تواند به کمک اثبات و چگونگی عالم برزخ در آید.  مثلاً برخی برای اثبات عالم برزخ به ادله عقلی هم تمسک جسته‌اند؛ ادله‌ای که با قبول تجرد روح انسانی و یا حتی استقلال روح از بدن و بقای آن پس از مرگ تمام است. بر این اساس در مقدمه اول ابراز می‌شود روح انسان موجودی مجرد است که با مرگ نابود نمی‌شود بلکه هم‌چنان هستی‌اش ادامه می یابد. مقدمه دومحاوی این مطلب است که با توجه به نشانه‌های رستاخیز شکی نیست که هنوز زمان وقوع آن فرا نرسیده است و عالم آخرت آغاز نشده است و نتیجه این که ارواح مردگان پس از خروج از عالم دنیاو پیش از عالم آخرت در عالم دیگری به سر می‌برند که همان عالم برزخ نام می‌گیرد.

 
منبع:اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
كلمات كليدي : معرفی آثار , آثار علمی پژوهشکده فلسفه و کلام

تاریخ خبر: 1400/7/29 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 814 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 815
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما