پژوهشکده فقه و حقوق

جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه 

قواعد استظهار مجموعه‌ای از قواعد اصولی است که با تشخیص ظهور تأسیس می‌شود و در راه کشف بسیاری از احکام شرعی از نصوص دینی موجود در قرآن و سنت به کار گرفته می‌شود.
جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه 
نویسنده: رضا اسلامی
تهیه: پژوهشکده فقه و حقوق
نوبت چاپ: اول
صفحات: 608
قطع: وزیری، سلفون
قیمت: 1100000 ریال
کد: 584 

قواعد استظهار مجموعه‌ای از قواعد اصولی است که با تشخیص ظهور تأسیس می‌شود و در راه کشف بسیاری از احکام شرعی از نصوص دینی موجود در قرآن و سنت به کار گرفته می‌شود.
مجموعه این قواعد در دو بخش ظهورات اولی و ظهورات ثانوی در این کتاب بحث شده است. در بخش اول مباحث قرینه‌شناسی جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان از اصالت و تبعیت در نظام قراين در این بخش سخن گفت.

بحث از قواعد استظهار در حل مسائل نوپیدای فقهی و معرفی توانمندی فقه برای پاسخگویی در رشته مطالعات فقهی ضروری است.
فقه و اصول از مهم ترین علوم حوزوی است که ادوار و اطوار مختلفی را پشت سر گذاشته و در حرکت تکاملی خویش به توسعه و تعمیق بسیار رسیده است؛ ولی ما می‌توانیم بر ابعادی از این دو علم متمرکز شویم که جذابیت بیشتر دارد و کارآمدی هر دو علم را نشان می‌دهد؛ ازاین¬رو از میان انبوه مباحث اصولی، بخش‌هایی از مباحث الفاظ را در قالب قواعدی چند مطرح کرده‌ایم و از میان دریای مباحث فقهی به جمع‌آوری مسائل مستحدثه‌ای پرداخته‌ایم که در آنها حل مسئله بر قبول قاعده‌ای از قواعد استظهار لفظی متوقف است. بدین ترتیب هم جایگاه علم فقه در پاسخگویی به نیازهای جهان معاصر و هم ارتباط فقه و اصول بهتر شناخته شده و کاربردی¬بودن علم اصول به زبان ساده‌تری بیان شده است. در این میان طرح مبانی و پیش‌فرض‌های اصولیان و نیز بحث از اقسام ظهورات و تقسیمات آن دو بحث تمهیدی مهم است که ظرفیت‌های پیدا و پنهان علم اصول را در مقایسه با مباحث هرمنوتیکی نشان می‌دهد. پس از آن می‌توان استظهارات لفظی را به دو شاخه اصلی یعنی استظهارات اولیه و ثانویه تقسیم کرد و در پی هر کدام از تطبیقات فقهی آن سخن گفت.

کلیدواژگان: ظهور لفظی، استظهار، مسائل مستحدثه، مباحث الفاظ، قرائن لفظی، اقسام ظهور.

 
منبع: اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : معرفی آثار , آثار علمی پژوهشکده فقه و حقوق

تاریخ خبر: 1399/4/15 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 883 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 884
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما