پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

اندیشه سیاسی آیةالله میرزا محمدحسین نائینی

وضوع این پژوهش، توصیف اندیشه سیاسی نائینی است؛‌ به‌گونه‌ای که مواد اندیشه او نمایان‌تر و برجسته‌تر شود و در نگاهی تحلیلی، زمینه برای استکشاف پیش‌فرض‌ها و بیان نتایج مترتب بر اندیشه ایشان فراهم آید. پژوهش حاضر به‌طور جدی و با خیره‌سری به سمت نقد و داوری اندیشه سیاسی نائینی نمی‌رود، بلکه ترسیم کاستی‌ها و ناراستی‌های نظری و عملی آن‌را در قلمرو پژوهش جداگانه‌ای می‌بیند.
اندیشه سیاسی آیةالله میرزا محمدحسین نائینی
نویسنده:عبّاس حیدری بهنوئیه
موضوع:اندیشه سیاسی
زبان: فارسی
سال نشر:1386
تیراژ:2000
تعداد صفحات :160ص
تعداد جلد:1ج
نوبت چاپ:اوّل
سال نشر:6
ناشر:بوستان کتاب قم


فهرست مطالب کتاب
•    فصل اوّل: زندگی و زمانه آیةالله نائینی
•    فصل دوم: کلیات
•    فصل سوم: عقلانیت و فقه سیاسی
•    فصل چهارم: اصول و قواعد فقه سیاسی
•    فصل پنجم: مؤلفه‌ها و عناصر اندیشه سیاسی نائینی
•    خاتمه: نتیجه‌گیری
•    کتاب‌نامه


موضوع اثر و اهمیت آن
موضوع این پژوهش، توصیف اندیشه سیاسی نائینی است؛‌ به‌گونه‌ای که مواد اندیشه او نمایان‌تر و برجسته‌تر شود و در نگاهی تحلیلی، زمینه برای استکشاف پیش‌فرض‌ها و بیان نتایج مترتب بر اندیشه ایشان فراهم آید. پژوهش حاضر به‌طور جدی و با خیره‌سری به سمت نقد و داوری اندیشه سیاسی نائینی نمی‌رود، بلکه ترسیم کاستی‌ها و ناراستی‌های نظری و عملی آن‌را در قلمرو پژوهش جداگانه‌ای می‌بیند.


برجستگی‌های اثر نسبت به آثار مشابه
این اثر در توصیف اندیشه سیاسی نائینی علاوه بر توجه به پیش‌شرط‌های هرمنوتیکی و فضای زمانی قالب ذهنی‌ای که اندیشه او مشکل گرفته است و علاوه بر نگاه بینارشته‌ای در مطالعه اندیشه سیاسی نائینی، سعی کرده تا از چشم‌انداز کلی‌تری مجموعه تأملات و آرای ایشان را در حوزه اندیشه سیاسی مورد توجه قرار دهد.


روش تحقیق و شیوه ارائه مطالب
روش تحقیق این اثر، آمیزه‌ای از روش توصیف بالمعنی الاعم همراه با بهره‌گیری از روش هرمنوتیکی است.


نتیجۀ اثر
دستاورد کتاب حاضر این است که نائینی در حوزه اندیشه سیاسی در صدد بوده تا در مواجهه با مفاهیم جدید در گفتمان مدنیت غربی به بازسازی اندیشه سیاسی دینی بپردازد؛ بدین منظور او بین فرهنگ و تمدن غربی تمایز قائل شده است. نائینی، محتوای فرهنگ غربی را اتخاد نمی‌کند، ولی عوامل پویایی فرهنگ غرب را قابل اتخاذ می‌داند. به اعتقاد وی، ما باید جودت استنباط غربی‌ها را مورد توجه قرار دهیم و با تقویت روش استنباط، احکام سیاسی را از منابع دینی خودمان استخراج کنیم. او برای علم اصول فقه اهمیت بسیاری قائل است و از همین منظر در صدد برمی‌آید تا ملزومات نظام مشروطه را مشروعیت بخشد. در نگاه اول به نظر می‌آید که نائینی نظام مشروطه را به همان‌گونه که در غرب مطرح بوده، پذیرفته است، ولی با نگاه عمیق‌تر می‌توان دریافت وی حتی در تنبیه‌الامه نظام مشروطه از نوع غربی را برنمی‌تابد.


مباحث اصلی اثر
این کتاب در یک مقدمه و چهار فصل ارائه شده است. در فصل نخست، اندیشه سیاسی نائینی در چشم‌اندازی کلی مورد توجه قرار گرفته است. با عنایت به این‌که تأملات و آرای نائینی رنگ و روی فقه سیاسی به خود گرفته‌اند،‌ فصل دوم و سوم به فقه سیاسی او اختصاص یافته است و در فصل چهارم باتوجه به دغدغه‌های نائینی،‌ فرضیه‌های مصرح او در حوزه مناسبات سیاسی، سازمان‌دهی شده‌اند.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : آثار علمی , آثار پژوهشی , آثار علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی , عبّاس حیدری بهنوئیه

تاریخ خبر: 1398/11/12 شنبه
تعداد بازدید کل: 56 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 57
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما