اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
رویداد ها
در هم اندیشی علمی «از نفرتپراکنی مجازی تا خشونت اجتماعی» مطرح شد؛
برخی با رفتارشان در فضای مجازی موجب نفرت علیه روحانیت شدهاند
حجتالاسلام حسن بوسلیکی در هماندیشی علمی «از نفرتپراکنی مجازی تا خشونت اجتماعی» تأکید کرد: نباید بغض از یک رفتار ناپسند را به کینه و خشونت تبدیل کنیم. همچنین مهدی فدایی معتقد است رفتار نامناسب برخی از طلاب و روحانیون در فضای مجازی باعث ایجاد نفرت علیه حوزه و روحانیت میشود.
فایل کامل صوتی هم اندیشی از نفرت پراکنی مجازی تا خشونت اجتماعی بخش دوم ق عصر
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۰ خرداد در هماندیشی علمی «از نفرتپراکنی مجازی تا خشونت اجتماعی»، که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: ترامپ در یک سخنرانی با اشاره به مراسم تحلیف خود گفت، این شلوغترین مراسم تحلیف در آمریکا بود، ولی بعد مشخص شد که مراسم اوباما شلوغتر بوده است؛ وقتی علت این سخن را از او پرسیدند او تعبیر «حقایق جایگزین» را به کار میبرد؛ یعنی یکسری حقایق ساختگی را جای حقایق واقعی را میپندارند.
وی افزود: لویتین در کتاب خواندنی دروغهای مسلح، گفته است که در کتاب فرهنگ واژگان واژه «پساحقیقت» واژه برتر سال انتخاب شد و این نشان میدهد که واقعیات بیرونی کمتر از احساس و ذهنیت ما در رفتارهای ما نقشآفرین هستند؛ لذا رسانهها برای ما دنیای پساحقیقت درست کردهاند و این یک واقعیت است. درست است که عمدا رسانهها، تشدیدکننده و تقویتکننده آسیبها و خشونت و نفرت هستند ولی نظریه انتخاب قائل به تعامل میان واقعیت و رسانه است؛ یعنی وقتی زمینه عینی وجود نداشته باشد رسانهها نمیتوانند نفرت و خشونت ایجاد کنند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اگر ما نگران اثرپذیری فرزندان خود هستیم باید روی کمبودهای روانی و روحی آنان کار کنیم، گفت: اگر کودک مسیر درست تربیتی را طی کند آنقدر به محتواهای بد علاقه نخواهد داشت و اگر هم خشونت و صحنههای بد را ببیند هم چندان در رفتار اجتماعی خود اعمال نمیکند. بنابراین زمینه اجتماعی باعث مؤثر بودن محتوای رسانه میشود. شبکههای خارجی با ناجوانمردی علیه روحانیت و حوزه و ماشینهای امداد نفرتپراکنی میکنند، ولی متأسفانه این جریان، به جریانی دوطرفه تبدیل شده است.
دیگریسازی؛ عالم اصلی خشونت و نفرت
بوسلیکی با بیان اینکه مسئله اصلی نفرتپراکنی و خشونتگستری، مسئله دیگریسازی است، اظهار کرد: اینکه ما تئاتر درست کنیم و مخالفان خود را شمر و برانداز و معاند تصویر کنیم یک نوع ایجاد نفرت است و از سوی دیگر وقتی شبکه voa با استفاده از سخنان سست یک عده روحانی، تصویری از روحانیت نشان میدهد که اینها افرادی خرافاتی و بی سواد هستند باز هم ایجاد نوعی نفرت و خشونت است. وقتی آقای عالی پیام، شاعر هجوپرداز یک روزی فحاشی و هجوگویی علیه روحانیت کرد امروز خودش از اینکه در تجمعی به وی اعتراض شده است گلایه میکند؛ بنابراین ما باید نسبت به فحشدادن حساس باشیم، زیرا وقتی خشونت و نفرتپراکنی عادی شد یک روزی خودمان چوب آن را خواهیم خورد و این آقا هم مبتلا به این مسئله شد.
بوسلیکی با اشاره به نقش تکفیر در ایجاد نفرت و خشونت، اضافه کرد: اندیشه تکفیر گاهی سبب میشود ما مخالفان خود را مانع ظهور بدانیم و آنها را تکفیر کنیم و برعکس عدهای هم یک فرد بسیجی را با خشن نشان دادن او از جهت انسانی، تکفیر میکنند. استعاراتی که درباره همدیگر درست میکنیم یکی دیگر از این عوامل است؛ مثلا اگر ارتقا و بهبود معنوی خود را با رشد گیاه استعاره کنیم، گیاه نیازمند باغبان است. البته آفت میزند، ولی اگر آن را با سفر استعاره کنیم، مسافر نیازمند راهنمای سفر است و راهنما، فقط نقش راهنمایی دارد بنابراین این استعارات صرفاً تشبیه ادبی نیست و اثر واقعی دارند. اینکه ما «دیگری» را با چه ملاکی تعریف میکنیم و آنها را مخالف، معاند، برانداز و دشمن و... میدانیم مهم است، کمااینکه این افراد هم، حس منفی را که عدهای نسبت به پلیس مبارزه با شورش دارند با لباس روحانیت پیوند میزنند و نسبت به لباس روحانیت هم نفرت ایجاد میکنند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مسئله اصلی فضای مجازی و رسانه، دیگریسازی و تصویرسازی منفی است، اظهار کرد: بنابراین ما به همان اندازه که باید به مخالفان خودمان نهیب بزنیم که دست از این کارها بردارند باید نسبت به دوستان و هم جبههایهای خود تذکر بدهیم؛ اگر ما هم از شیوه آنها استفاده کنیم. پس تفاوت ما با آنها در چیست؟ مشکل امروز در عینیت و مجاز جامعه ما، اخلاقزدایی است؛ اینکه سخنران ما در تلویزیون میگوید دین دنبال تحقق اخلاق نبود مسئله کمی نیست؛ اخلاقزدایی از جنبشهای اجتماعی هم مانند این تعبیر که انقلاب، خون میخواهد، خشونت را گسترش میدهد. محتوای دینی ما چقدر با این فضای اخلاقزدایی امروز فاصله دارد؛ امام علی(ع) فرمودند که مؤمن با کسی که در قبال او انصاف را رعایت نکند انصاف میورزد و از فضل انسان این است که اگر کسی به او بدی کرد او خوبی کند.
رفتار عجیب امام علی(ع) در برابر قاتل خود
وی با بیان اینکه متاسفانه ما بین بغض و حقد و کینه تمایز قائل نیستیم، گفت: حقد ناظر به فرد و شخص و گروه دیگری است ولی بغض نسبت به امور منفی، برای خود فرد است، ولی متأسفانه ما با درهم آمیختگی مرزها، بغض را به کینه و حقد تبدیل میکنیم؛ امام علی(ع) وقتی در بستر شهادت بودند فرمودند اگر من زنده باشم و ضارب را عفو کنم برای من حسنه است بعد به امام حسن(ع) فرمود پس او را عفو کنید و اگر نکردید فقط یک ضربه بزنید و بعد فرمودند از غذایی که خودتان میخورید به او که اسیر شما است بدهید.
بوسلیکی افزود: الان گرفتار رفتار متقابل و جبرانی هستیم و میگوییم چون او میزند ما هم میزنیم و چون نفرتپراکنی دارد ما هم باید علیه او نفرتپراکنی کنیم، در صورتی که انسانی که نفرت دارد نمیتواند اخلاقی زندگی کند. کسی که سالها هجو گفته و به روحانیت فحش داده است روزی هم خودش چوب آن را خواهد خورد و این سنت الهی است.
همچنین حجتالاسلام والمسلمین حبیبالله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت:
دو نوع غربزدگی داریم؛ غربزدگی حضوری و مجازی. غربزده حضوری کسی است که غرب را تجربه کرده و شیفته تمدن و فرهنگ و اخلاقیات آن شده است و قصد دارد آن را در کشورهای اسلامی ترویج کند ولی در غربزدگی مجازی، خیل عظیمی از مردم، غرب را تجربه نکردهاند، بلکه از طریق فضای مجازی از آن شناخت پیدا کردهاند و براساس شناختی که دریافت کردهاند آن را مبنا قرار داده و به داوری و قضاوت میپردازند.
وی افزود: آنچه از غرب در غرب وجود دارد با آنچه از غرب در شرق مطرح است فاصله و شکاف زیادی دارد؛ مثلاً ما در غرب سخن از قانون میگوییم ولی وقتی میخواهیم آن را وارد ایران کنیم تبدیل به مشروطه میشود که از استبداد سر در میآورد ولی در خود غرب این قانونگرایی، تبدیل به حاکمیت قانون میشود یا گاهی ما از اخلاق غرب تقلید میکنیم ولی کارکرد لازم را در جامعه ما ندارد. غربزدگی برای ما چه حقیقی و چه مجازی، عملاً فضیلتهای اخلاقی برای ما ایجاد نکرده است؛ از زمان ورود مدرنیته به دنیای اسلام، نمیتوان مواردی را یافت که بگوییم مدرنیته برای ما آورده اخلاقی داشته و فضایل غربی را برای ما به ارمغان آورده یا فضایل شرقی را تعمیق بخشیده است.
تعلیق هویت در فضای غربزدگی
وی با تاکید بر اینکه انتقال فضایل از غرب به شرق، فضای مطمئنی را طی نکرده است، گفت: در فضای غربزدگی، انسانها از فضیلت بومی جدا شده و به فضیلت غربی دست پیدا نمیکنند، بلکه مدام در وضعیت تعلیق هویت به سر میبرند. پس، امکان رفتار خارج از قاعده برای هر فردی به خصوص جوانان وجود دارد، زیرا در فضای غربزدگی مجازی برای ما جهانی پر از هرج و مرج و بیقاعدگی رقم خورده است. سرعتی که در جهانیشدن است ما را وارد مباحث و چالشهای جدید کرده است و امکان رهایی از آن صرفاً با سازوکارهای اخلاقی و سیاستگذاری در سطح مدارس قابل جبران نیست و نیاز به گفتوگوهای فراملی داریم تا چارهجویی کنیم.
مهدی فدایی، پژوهشگر اخلاق، با اشاره به کنشگری روحانیت در فضایی مجازی، گفت:
یکی از عواملی که میتواند باعث تولید خشونت نسبت به حوزه و روحانیت شود عملکرد خود روحانیون در فضای مجازی است. یکی از طلاب فعال در عرصه رسانه و فرهنگ برای تألیف پایاننامه خود با تعدادی از طلاب و استادان مصاحبه کرده و به برخی آسیبها برای تولید نفرت اشاره کرده بود؛ یکی از این عوامل که تمام مصاحبهشوندهها به آن اشاره داشتند عوامزدگی کاربر حوزوی در فضای مجازی است یعنی یک کاربر حوزوی برای اهدافی که مدنظر اوست، مانند عوام مردم، کنشگری دارد و رفتارهایی از خود بروز میدهد که خلاف شان است. مثلاً به اشتراک گذاشتن مسائل خصوصی مانند بارداری همسر یا جشن تولد با چاشنی تجمل و جشن تعیین جنسیت فرزند از جمله این موضوعات است. از یک مبلغ دینی و طلبه چنین رفتارهایی مورد انتظار نیست و همین سبب میشود تا انگارههای نادرست نسبت به روحانیت تقویت شود و نفرت و خشونت را نسبت به آنان افزایش دهد.
پیامد منفی کارهای خلاف شأن روحانیت
این پژوهشگر اظهار کرد: چون مرزهای مخالطه با مردم را نمیشناسیم، عواقب غیرقابل جبرانی در فضای مجازی برای ما دارد و تجربه شخصی بنده این را نشان داده است. وقتی در فضای مجازی با دیگران مرتبط هستم دقیقا حس میکنم که مخاطبان نسبت به عکس پروفایل ما هم حساس هستند. اینکه طلبه با لباس ورزشی عکس بگذارد یا در کنار دریا تصویری از همسرش در حال جشن تولد در پروفایل بگذارد درست است مصداق ارتباط با مردم است، ولی پیامدهایی دارد که میتواند به ایجاد نفرت کمک کند.
فدایی با بیان اینکه یکی دیگر از آسیبهای اجتماعی، تعامل در حوزه ارتباط به خصوص ارتباط کلامی است، تصریح کرد: کاربران حوزوی در فضای مجازی بغض درونی نسبت به فعل یا ترک فعل دارند، ولی به سبب عدم تمایز میان حسن فاعلی و حسن فعلی، با صراحت بغض خود را به شخص و کاربر بروز میدهند. امام جمعه محترم فلان شهر واقعا انسانی متواضع و فرهیختهای بود، ولی در موقعیتی قرار گرفت که به جای اینکه بگوید من از فعل شما بیزارم گفت از خود شما بیزارم، برخی توئیتهای دبیر ستاد امر به معروف تولید نفرت میکرد و برخی ائمه جمعه و جماعات و مسئولان در پستگذاشتن حواسشان نیست که نسبت به نهاد روحانیت یا نسبت به حجاب ایجاد نفرت میکنند.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
11:24
1402/3/11
تعداد بازدید:
2344
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
انسان، جهان و سبک زندگی/ کارکردها و راهکارهای معنوی
ضرورت امداد فرهنگی در کنار امدادگری اجتماعی
راهبردها و تجارب ارائۀ مراقبت معنوی
راهبردها و تجارب ارائۀ مراقبت معنوی مرکز تحقیقات علوم پزشکی ایران
هماندیشی «از نفرتپراکنی مجازی تا خشونت اجتماعی»
فضای مجازی بدون بسترسازی واقعی، امکان تولید نفرت ندارد
نسبت شهروند اخلاقی و حکمران اخلاقی
از نفرت پراکنی مجازی تا خشونت اجتماعی
نسبت شهروند اخلاقی با حکمران اخلاقی
مقایسۀ معنویت عصر انقلاب با معنویت عصر جدید
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
2345
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما