معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 

جنبه فرهنگی زندگی امامان معصوم(ع) مغفول مانده است

حجت الاسلام یعقوب نژاد با بیان اینکه منابع کافی و متقن درباره امامان معصوم(ع) داریم، گفت:کار بست شیوه زندگی امامان معصوم(ع) و شیوه ارتباطات آن ها با دیگران باید برای مردم عادی پردازش شود.
«حجت الاسلام محمد هادی یعقوب نژاد» در پاسخ به این سئوال که چرا به جنبه های فرهنگی زمان ائمه اطهار (ع) در قالب کتاب کم پرداخته شده است،
مقوله فرهنگ مقوله ای  است که در طول دوران زندگی انسانها مهم بوده است و البته پرداختن به این امر کار دشواری است. این طور نیست که به جنبه فرهنگی زندگی امامان معصوم (ع) نپرداخته باشیم اما کار در این زمینه اندک است.
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تاثیرگذاری در باب فرهنگی به خصوص فرهنگ دینی بسیار پیچیده است، عنوان کرد:  کار فرهنگی به خصوص در حوزه دینی کاری زمان بر و دشوار است. در قبل از انقلاب شرایط خیلی فراهم نبود که بتوانیم به فرهنگ دوران زندگی ائمه اطهار(ع) به عنوان میراثی که در اختیار مردم قرار گرفته است، بپردازیم. بعد از انقلاب اسلامی توجه خوبی به این حوزه شد اما آنقدر عقب افتادگی و کم کاری بود که تا نزدیک شدن و رسیدن به قله و نقطه مطلوب راه و زمان زیادی در پیش است.
وی با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی خوبی در مراکز علمی، فرهنگی و پژوهشی انجام شده است، بیان کرد: متاسفانه با وجود این اقدامات، ما همچنان عقب هستیم. البته این چنین نیست که کاری انجام نشده باشد . کارهای خوب و اصولی صورت گرفته است ولی اندک است و باید بیشتر باشد و استمرار داشته باشد.
 حجت الاسلام یعقوب نژاد در پاسخ به این سئوال که اکثر کتابهایی که درباره زندگی امامان معصوم نوشته شده است، جنبه تاریخی و سیاسی دارد چقدر ضرودت دارد که از جنبه های فرهنگی و اجتماعی به زندگی این بزرگواران پرداخته شود، به شبستان اظهار داشت: تاکنون در کتابهایی که در مورد امامان معصوم(ع) نوشته شده است، بیشتر جنبه های زندگانی و سیره مدنظر قرار داده شده است، یعنی به نوعی از آنچه بوده، گزارش شده است. تحلیلی  بر آن نداشتیم که بتوانیم با تحلیل ها ، آنها را در زندگی خود به نوعی کار بستش را پیدا کنیم. کار بست شیوه زندگی امامان معصوم (ع) و شیوه ارتباطات آنها با دیگران در زندگی عادی مردم یک کار مهم است که واقعا باید به آن بپردازیم. متاسفانه در این زمینه کم کاری زیادی داریم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم  و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا در مورد زندگی امام معصوم (ع) با کمبود منابع روبرو هستیم که در مورد شرایط فرهنگی و اجتماعی زندگی آن بزرواران کتاب کم نوشته شده است، تصریح کرد: نه کمبود منابعی وجود ندارد. منابع ما مشکل ندارند. باید اندیشه و تامل کنیم. منابع ما کم نیست، ما بهترین منابع  را داریم. منابع ما متقن و قابل اعتماد است. کم کاری کردیم و باید به کم کاری خود اقرار کنیم.
منبع:اختصاصی/سایت ایسکا

20:321398/3/22
تعداد بازدید: 729
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 730
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما