w960615
کرسی های نقد پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی: برگزاری کرسی نقد اصطلاح‌نامه و تبدیل آن به آنتولوژی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کرسی نقد اصطلاح‌نامه و تبدیل آن به آنتولوژی، با ارائه دکتر ملوک السادات بهشتی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و رئیس پژوهشکده مدیریت دانش این سازمان، چهارشنبه 15 شهریور ماه سال‌جاری ساعت 10 برگزار می‌گردد.


هستی‌‌شناسی (آنتولوژی)، واژگان و مفاهیم مشترک مورد استفاده برای توصیف و ارائه یک حوزه از دانش را معین می‌کند و می‌تواند مبنایی برای سازماندهی و مدیریت دانش در یک حوزه خاص باشد. با این وجود ساخت هستی‌‌شناسی کاری دشوار و زمان‌‌بر است. به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به این امر، می‌توان منابع دیگر دانش نظیر اصطلاحنامه‌‌ها را مورد استفاده قرار داد. اصطلاحنامه به لحاظ دارا بودن اطلاعات معنایی و ساختار سلسله مراتبی مفاهیم و نیز نشان دادن روابط میان آنها منبع مناسبی برای ساخت هستی‌‌شناسی به حساب می‌‌آید.همچنین ناقدان این کرسی نقد آقایان دکتر مرتضی محمدی و محمود حسن زاده بوده که با دبیری علمی آقای مهندس محمد کریمی برگزار خواهد شد.
قابل ذکر است، دکتر ملوک‌السادات حسینی بهشتی، دانش‌آموخته دکترای تخصصی دانشگاه تهران در رشته زبان‌شناسی همگانی در سال ۱۳۸۷ و کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را نیز در سال ۱۳۶۵ و ۱۳۷۰ در همین رشته از دانشگاه‌ تهران دریافت داشته است. وی کار علمی و حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۳ با دریافت حکم عضو هیئت علمی پژوهشی در ایرانداک آغاز کرد. او اکنون استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است. همچنین هم‌اکنون سمت رئیس پژوهشکده مدیریت دانش این سازمان را نیز برعهده دارد و به عنوان عضو هیئت تحریریه فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات نیز انتخاب شده است و به عنوان مدرس دانشگاه دروس "مستندسازی و اصطلاح‌نامه" و نیز "پردازش زبان طبیعی" را تدریس می‌نماید. وی همچنین عضو کمیته علمی همایش ملی "اصطلاح نامه و کاربردهاي آن در محيط الکترونيکي" بود که در 24 آبان ماه 1386 که توسط مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي سابق در قم برگزار شد.

حضور همه محققان و علاقه مندان این حوزه، در این جلسه آزاد است.

منبع: تولید محتوای پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار