به همت اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید:

منظومه مفهومی عفاف و حجاب در اندیشه اسلامی

مسئله حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد برداشتش کاملا غلط و انحرافی است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،نشست علمی عفاف و حجاب با موضوع منظومه مفهومی عفاف و حجاب در اندیشه اسلامی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرویان حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار گردید.



در ابتدای نشست علی ابوترابی دبیر علمی گفت: مقام معظم رهبری در رابطه  با بحث حجاب و عفاف همه ساله رهنمودهای ارزشمندی را می فرمایند: اسلام می خواهد که رشد فکری و اجتماعی و سیاسی و بالاتر از همه فضیلت و معنویت زنان به حد اعلا برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده بشری به عنوان یک عضو حد اعلای فایده و ثمر را داشته باشد همه تعالیم اسلام از جمله مسئله حجاب براین اساس است. مسئله حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد برداشتش کاملا غلط و انحرافی است. مسئله حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط  زن و مرد در جامعه است. این اختلاط، به ضرر زن و مرد- به خصوص زن- است. 
وی در ادامه با اشاره به کتاب سیمای حقیقی حجاب از منظر استاد علامه شهید مطهری و نگاه استاد مرویان حسینی و تالیف ایشان در رابطه با تربیت جنسی، گفت حجاب در اسلام از یک مسئله کلی و اساسی ریشه می گیرد و اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و چه لمسی و چه نوع دیگر، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد و اجتماع منحصرا برای کار و فعالیت باشد. بر خلاف سیستم غریبی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت جویی های جنسی به هم می آمیزد اسلام می خواهد این دو محیط را کاملا از یکدیگر تفکیک کند. بنابر این، مفهوم حجاب تنها در پوشش زن و مرد خلاصه نمی شود، بلکه رفتار و برخورد آن ها را نیز در بر می گیرد. و نه تنها زنان را به خانه نشینی و عزلت گزینی امر نکرده است بلکه از حضور ایشان در اجتماع نیز منع نمی کند؛ اما حضورآنان در اجتماع و در کنار مردان را مشروط به رعایت حد و مرز میان زن و مرد یا همان حجاب رفتار و گفتار می داند. 
در ادامه دکتر مرویان حسینی گفت: موضوع عفاف و حجاب که از دیر باز مورد توجه بوده است و مجموعه عناصری که در عفاف کارآمد و سالم موثر هستند. باید گفت: تفکیک و تاخیری درعفاف و حجاب وجود دارد.  عفاف؛ ماهیت درونی و عاطفی شناختی است و حجاب؛ دارای یک ماهیت بیرونی و رفتاری است. سه حیطه رفتاری،عاطفی و شناختی مورد توجه است.  حجاب، در حیطه رفتاری قابل بررسی است. عفاف، در حیطه عاطفی شناختی بررسی می شود.  و حیا، در حیطه شناختی معرفتی مورد برسی قرار می گیرد.
وی افزود: از عفاف به عنوان خود نگهداری نام بردند و یک اصطلاح اخلاقی است وعالمان اخلاق عفاف را در زمره مهمترین فضایل اخلاقی از آن اسم بردند. و فلاسفه در بحث های حکمت عملی نسبت به عفاف بحث کردند.  و از مهمترین فضایل اخلاقی است ملا صدرا در کتاب اسفار به عفاف متعرض شده و گفته عفاف یک منشی هست که منشاء صدورکارهای متعادل می شود عفاف موجب می شود که انسان نه از یک سو پرده گری بکند و نه از سوی دیگر احساس خمودگی  کند. خواجه نصیر طوسی در تعریف عفاف  گفته اند که عفاف نیروی شهوت را مطیع عقل می کند. یعنی انسان شهوت خودش را باید مدیریت کند.علامه طباطبایی عفاف را از اصول سه گانه فضیلت های اخلاق می داند و معتقد است که صبر، حیا، ایثار و سخاوت بر شاخه عفاف می روید.
دبیر علمی این نشست در پایان بحث فرهنگ سازی و امر به معروف را با توجه به تاکید مقام معظم رهبری اشاره و گفت: باید در این زمینه اهل منبر و تریبون و رسانه ها و فیلم سازان تلاش بیشتری را جهت بالا بردن فرهنگ حجاب و عفاف در خانوادها و جامعه در نظر داشته باشند تا نگاه دشمنان جهت برداشتن حجاب که خود مقدمه ای خواهد بود برای برداشتن عفت که اگر حجاب در جامعه کمرنگ شود عفت در جامعه نیز خدشه دار شده و زنان و مردان ما در منجلاب گناه خواهند افتاد. و برای جامعه گرفتار فسلاد و گناه هیچ آینده خوبی متصور نیست.
منبع:پژوهشکده اسلام تمدنی

تاریخ خبر: 1401/7/4 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 82 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 83
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما