سلسله نشست های علمی ویژه اربعین 1400 اربعین حسینی: تجلی «مارایت الا جمیلا» گزار ش دوم

نشست علمی «اربعین حسینی: تجلی «ما رایت الا جمیلا»» از سلسله نشست های علمی ویژه اربعین 1400 به همت اندیشکده اربعین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه، با ارائه دکتر ذوالفقار ناصری صدر روز 31  شهریور برگزار شد.

به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری علمی و بین الملل ناصری در این نشست گفت: اربعین حسینی تجلی «مارایت الا جمیلا»  است. این عبارت طلایی از زینب کبری (س) نقل شده است. وقتی در مجلس عبیدالله ابن زیاد، عبیدالله خواست زخم زبانی بر زینب کبری(س) و اهل بیت امام حسین (ع) زده باشد، خطاب به زینب کبری (س) گفت: دیدی که خدا چگونه با حسین رفتار کرد؟ یعنی دیدی که چگونه خداوند حسین را نعوذب الله رسوا کرد؟ اینجا بود که زینب کبری (س) آن جمله طلایی را فرمودند: که «والله ما رایت الا جمیلا» ای پسر مرجانه! من در این حادثه  کربلا، جز زیبایی ندیدم! برای اینکه این عبارت زیبا را از زینب کبری (س) بفهمیم که چگونه است که زینب (س) آن همه مصیبت دیده است و او را ام المصائب و ام المصیبه نام برده اند، چگونه است که در دل این مصیبت  ها زیبایی می بیند، برای فهم این عبارت چند نکته را باید در نظر گرفت اول اینکه رویکرد انسان در  فهم این جمله باید رویکردی توحیدی و ا لهی باشد و با نگاه های مادی و دریافت های مادی نمی توان به فهم این جمله نائل آمد

دوم اینکه باید سه چهره در کربلا شناخته شود یکی چهره حسین و حسینیان(علیهم السلام) هستند که  چگونه خود را تسلیم امر الهی کردند. دیگر اینکه چهره زشت و  باطل یزید و یزیدیان است که زشتی را به زشت ترین حالت حالت خود اقامه کردند و سوم  چهره مشیت و قضای الهی است .

 قضای الهی  بر  این تعلق گرفته است که حسین(ع) و یاران و فرزندان و کودکانش شهید شوند و زنانش به اسارت روند تا  ذهن و ضمیر و چشم خفته بشریت بیدار شود.

 ثالثا باید از چند منظر به این حادثه نگریسته شود تا عبارت زیبای زینبی فهم گردد. یکی  از منظر عرفانی و فهم باطنی است. باید منظر را منظر عرفانی کرد.

منظر دوم باید اعتقادی و کلامی را در نظر گرفت. امام حسین(ع) برای انجام وظیفه به کربلا آمده بود  و تکلیف الهی داشت و شهادت یا پیروزی برای او یکسان و علی السویه بود.

 منظر سوم منظر عاشقانه است. عاشق تمام هستی خود را برای معشوق بذل می کند و لذا در زیارت عاشورا داریم که اصحاب امام حسین (ع) تمام وجودشان را عاشقانه برای امام حسین(ع) فدا کردند و خود را تسلیم قضای الهی کردند. قضای الهی بر این تعلق  گرفته است که برای اینکه دین زنده بماند باید امام حسین (ع) شهید شود و اولاد حسین (ع) در کربلا به شهادت برسند و تمام اینها نشانه آن است که کربلا تجلی حسین (ع) و تداوم تجلی حسینی است و این تجلی ها و این فضیلت ها که در حسین(ع) دیدیم در راهپیمایی های اربعین باید به زیبایی هر چه تمام تر متجلی شود و اینها همه تمرین ما شیعیان و پیروان حسین (ع) شود در اربعین حسینی که انشاء الله اینها مقدماتی برای آماده شده در  جهت قیام و ظهور  امام زمان(عج) باشد .
منبع:مرکز همکاری های علمی و بین الملل
كلمات كليدي : اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام , سلسله نشست های علمی ویژه اربعین 1400

تاریخ خبر: 1400/7/11 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 550 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 551
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما