سخنرانی ریاست محترم پژوهشگاه درجشن انقلاب اسلامی در ترکیه(فیلم و متن)


فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
 انقلاب اسلامی:  اقتدا به انبیا

 
بسم الله الرحمن الرحیم
"قال الله الکریم فی کتابه الکریم لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ".
تشکر می کنم  از همه حاضران عزیز، سخنرانان محترم و کسانی که این برنامه خوب را زمینه سازی کرده اند.
بحث من پاسخ به این سوال است که  مهم ترین اقدام و روش امام برای این که بتواند انقلاب اسلامی را انجام بدهد چه بود؟
امام (ره) خودش پاسخ این سوال را در شرح چهل حدیث(حدیث اول) داده است؛ آن جا که فرموده است: همه ما باید به انبیا اقتدا کنیم،مخصوصا به پیامبر اسلام (ص)که در قرآن کریم به عنوان اسوه مسلمانان معرفی شده است. به عبارت دیگر می توانیم بگوییم: راه حل مشکلات جهان اسلام  و بلکه جهان از نظر امام خمینی اقتدا به انبیای الهی است.
یکی از نتایج اقتدا به انبیا این است که نگاه ما به مسائل سیاسی،اقتصادی و فرهنگی عوض می شود؛نگرش ما به مساله رهبری جهان اسلام تغییر می کند،فهم ما از اسلام جامع و به روز می شود و امت رویکرد هم افزایی و مشارکت و همکاری پیدا می کند. اگر این سه عنصر تحقق پیدا کرد آن گاه دولت اسلامی شکل می گیرد.
چون سیره پیامبر همین بوده است؛ یعنی اول رهبری اسلامی شکل گرفت، در آن سیزده سالی که در مکه بودند  و بعد از بحث رهبری، دین به شکل جامع مطرح می شود،مردمی که دین را می پذیرند به مرور امت را تشکیل می دهند و بعد از سیزده سال،پیامبر به کمک مردم مکه و یثرب، دولت را در مدینه تشکیل داد.
ازاین رو امام معتقد است در ایران نتیجه اقتدا به انبیا به انقلاب ختم شد، لذا می توانیم بگوییم: امام خمینی(ره) با رهبری انقلاب اسلامی و قیام و اقدام علیه استبداد  و نظام سلطه و استکبار مسیر جدیدی را به روی سیاست در دنیای جدید باز کرده و این مسیر جدید ورود معنویت به سیاست یا به عبارت دیگر، معنوی کردن سیاست در جهانی که تمام تلاش مستکبران و سلطه طلبان این است که با ظلم،زورگویی،جنگ،تخریب محیط زیست،دروغ و تجاوز،سیاست را از معنویت،آزادی،عدالت و صلح دور کنند.
وقتی  امام حرکت خود را در ایران شروع کرد مردم ایران آمادگی لازم برای انقلاب نداشتند.به همین دلیل زمانی که ایشان به دستور آمریکایی ها توسط رژیم پهلوی تبعید شد،اقدام جدی در ایران که خیلی اثر گذار باشد انجام نگرفت و امام احساس کرد که باید برای تعالی سیاست و اجرای عدالت،فلسفه بعثت انبیای الهی را مورد توجه قرار دهد.
در قرآن کریم ما آیاتی داریم که این فلسفه را مورد توجه قرار داده است: "لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" در واقع این آیه می گوید: انبیا آمده اند تا با اصلاح مردم،مردم خودشان بر پا دارنده عدالت بشوند. اگر مردم این کار را نکنند عدالت بر جهان حاکم نخواهد شد؛ در حالی که می خوانیم: "هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ".
برای این که مردم به این سطح برسند، امام معتقد بود که ما باید مثل انبیا دو کار انجام بدهیم:یک، اصلاح انگیزه های انسان ها. دو، اصلاح اندیشه انسان ها.
ما در بخش اصلاح انگیزه ها می بینیم خداوند متعال یک موعظه به بشریت کرده است: " قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ". خداوند می فرماید: من فقط یک موعظه برای شما دارم و آن این است که شما انگیزه هایتان الهی شود و برای خدا حرکت کنید نه برای نفستان.
پس رسالت اول که از آن تعبیر به تزکیه شده است یعنی تزکیه ، به اصلاح انگیزه انسان ها کمک  می کند، اما اقدام دوم با بازگشت به قرآن و حکمت و خرد و علم تامین می شود؛ آن جا که فرموده است: "وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ ". یا می فرماید: "فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا ".  از کفار اطاعت نکن و با کمک به قران با آن ها جهاد کبیر انجام بده ؛ یعنی جهاد فرهنگی. اگر ما به قران برگشتیم می فرماید: لازمه اش آن است که با مقاصد قران آشنا بشویم؛
یعنی بدانیم که قران برای چه آمده است؟ قرآن امده که  ما را در دنیا  به حیات طیبه و در آخرت به لقای الهی و قرب الهی و رضایت الهی برساند. لذا می خوانیم: "رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ". قرآن و دین آمده که برای ما حسنات دنیا و آخرت را تامین کند؛  منتها مشروط به این که  جهنمی نشویم و به بهشت برویم(وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ).
به نظر امام خمینی و همین طور مقام معظم رهبری که در همین پیام اخیرشان به عنوان گام دوم مطرح کردند، امروز بیش از هر زمان دیگر به اقتدای انبیا نیاز داریم.
اقتدا به انبیا یادآور  پیام حضرت ابراهیم علیه السلام  علیه نمرود است، یادآور پیام حضرت موسی علیه فرعون است و حضرت امام بارها به ماجرای حضرت موسی اشاره کرده اند؛ می دانید که امام با مخالفت بسیاری زیادی  از سوی خود  مسلمان ها مواجه می شد و به امام می گفتند نمی توانی کاری کنی چون هیچ قدرتی با ما نیست و همه قدرت ها با پهلوی هستند و جواب امام این بود که استبداد پهلوی از استبداد فرعون  که بیشتر نیست، پس همان طور که فرعون را خداوند متعال نصرت کرد و ساقط شد، ما هم  می توانیم فرعون های این  زمان را ساقط کنیم.
اقتدا به انبیا مارا یه یاد حضرت عیسی می اندازد که در مقابل انحرافاتی  که یهودیان در دین حضرت موسی ایجاد کردند ایستاد. اقتدا به انبیا ما را یاد پیامبر اسلام(ص) می اندازد که علیه جاهلیت قیام کرد؛ همان طور که حضرت علی (ع) فرمود: جاهلیت شر دین و شر دار است؛ یعنی مجموعه  نابسامانی های مادی و معنوی است. البته امام  به امام حسین علیه السلام هم اقتدا کرد. ما با اقتدا به انبیای الهی، برای همه جهان و به ویژه جهان اسلام، صلح و عدالت و امنیت و پیشرفت آرزو می کنیم و از خدا می خواهیم که مدد کار  همه ما در این راه باشد و به طور خاص، سرافرازی ملت ایران و ترکیه را از خدامسئلت داریم و از خداوند متعال می خواهیم همه تهدیداتی که متوجه امت اسلامی است از همه ما دور کند.
خدایا چنان کن سرانجام کار       که تو خشنود باشی و ما رستگار.
منبع:اختصاصی/ایسکا

تاریخ خبر: 1397/11/29 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 609 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 610
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما