اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
یادداشت ها و مقالات
حجتالاسلام عیسی عیسیزاده بیان کرد:
انحصار فهم آیات به نظر مفسران؛ مانع فهم قرآن در اندیشه امام خمینی(ره)/ عیسی عیسی زاده
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: از منظر امام(ره)، حجاب خودبینی و غرور، حجاب اصطلاحات و مفاهیم، آرای فاسده و مسالک باطله، انحصار فهم بر آرای مفسران و گناه از عوامل عدم فهم قرآن کریم است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین عیسی عیسیزاده؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم ۱۲ خرداد در نشست علمی «فهم قرآن و بررسی موانع آن از دیدگاه امام خمینی(ره)» با اشاره به کنگرهای که در چند سال اخیر درباره اندیشههای قرآنی مقام معظم رهبری از سوی جامعه المصطفی برگزار شد، گفت: بیش از ۱۸۰۰ مقاله از سراسر کشور به همایش اندیشههای قرآنی مقام معظم رهبری ارسال شده است و بنده معتقدم که قطعا اندیشه و مباحث قرآنی حضرت امام کمتر از مقام معظم رهبری نیست و وظیفه ماست که وارد این مباحث شویم و مردم را با خدمات و اندیشههای قرآنی این بزرگان آشنا کنیم.
وی با بیان اینکه طبق برخی آمارها بیش از ۳۰۰ مؤسسه قرآنی فقط در قم فعالیت دارند و در استانهای دیگر که هر کدام چند شهرستان دارند قطعا این آمارها بیشتر است، اظهار کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی این است که امروز هزاران مؤسسه قرآنی در سراسر کشور در حال فعالیت است. حضرت امام بارها در فرمایشاتشان تاکید کردند که ما هر چه داریم از قرآن است و هدف ما احیای قرآن کریم است لذا یکی از برکات انقلاب احیای جلسات و معارف قرآنی و ایجاد مؤسسات قرآنی است.
عیسیزاده ادامه داد: امروز شاهد رواج آموزش قرآن، رواج تفسیر، ایجاد هزاران مؤسسه قرآنی و تربیت قاریان فراوان و هزاران حافظ قرآن هستیم گرچه هنوز هم نقش قرآن در نشر حقایق و اینکه قرآن وارد ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ما شود در مهجوریت است و قرآن به کتاب زندگی در جامعه تبدیل نشده و وارد ساختارها و سبک زندگی ما نشده است و یکی از کارهای میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی هم این است که مهجوریت قرآن کریم را بزداید و راههایی برای توسعه سبک زندگی براساس قرآن کریم ایجاد کند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با تاکید بر قدردانی از امام و شهدا، اضافه کرد: یکی از بینظیرترین مراکزی که توانسته است در عرصه تحقیقات قرآنی و تالیف آثار زحمات فراوانی بکشد پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم است و همین مقدار کار که باز کم است از برکات آنان است.
عیسیزاده تصریح کرد: قرآن کریم درباره فلسفه نزول و امکان فهم خود بیانات فراوانی دارد که بنده در این بحث به تبیین نظر امام پرداختهام. ابتدا فلسفه نزول قرآن را بحث کردهام که خود قرآن هم فرموده است چرا ما قرآن را نازل کردیم یا امکان فهم قرآن هم در این مقاله بحث شده است و البته برخی قائل به امکان فهم برای همگان نیستند ولی امام آن را قبول ندارند.
وی با اشاره به ادله فهم قرآن گفت: مخاطب قراردادن گروهی خاص در قرآن، امر به تفکر و تدبر در آیات، دعوت به علمآموزی، وعده عذاب تکذیبکنندگان و حدیث ثقلین مؤید این است که قرآن برای عوام و خواص قابل فهم است همچنین وارد موانع فهم قرآن شدیم که چند مورد در این زمینه عنوان شد؛ اول خود قرآن میتواند از موانع فهم قرآن باشد؛ روایات، عقل و علم و تاریخ علم هم جزء این موارد موانع است.
وی، اظهار کرد: اولین مرحله و پله در فهم قران، قرائت آن است و اینکه انسان باید آداب قرآن را رعایت کند که از جمله آنها از منظر امام اخلاص در تلاوت، طلب شفا از محضر قرآن، رعایت ترتیل در قرائت، توجه به عظمت قرآن کریم، داشتن طهارت باطنی، توانایی علمی و ... است. همچنین توجه به ظاهر و باطن قرآن هم از موارد رعایت آداب قرآن است.
انحصار فهم قرآن به رای مفسران؟
عیسیزاده با بیان اینکه از منظر امام، حجاب خودبینی و غرور، حجاب اصطلاحات و مفاهیم، آرای فاسده و مسالک باطله، انحصار فهم بر آرای مفسران و گناه از عوامل عدم فهم قرآن کریم است، ادامه داد: ایشان دنیادوستی و دنیاپرستی را هم از موانع مهم فهم قرآن برشمردهاند. در مراتب فهم قرآن هم اشاراتی به بیانات امام داشتهایم و هدف این بود که این بحث وارد گفتمان رسانهای و تحقیقی شود و صاحبنظران و استادان در این باره تامل بفرمایند تا بتوانیم از اندیشه امام راه حل برای مشکلات کشور بیابیم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تصریح کرد: باید ببینیم امروز چه طرحی از اندیشه قرآنی امام میتوان برای رفع مشکلات جامعه ارائه دهیم؟ باید افکار و راه حلهای ایشان را مجددا احیاء کنیم به جای آنکه سراغ برخی پروژهها برویم که باید با زحمت اندیشه و نظریهای از دل آن بیرون بیاید. امام این عصر را درک کرده است و حرف برای گفتن داشته است و انقلاب را در عمل برپا کرده است لذا راه حل ایشان برای رفع مشکلات امروز قطعا مؤثر است.
عیسیزاده با اشاره به منابع فهم گفت: فهم آیات متشابه به کمک آیات محکم از کارهایی است که ائمه و مفسران به خصوص علامه طباطبایی در المیزان این کار را انجام دادهاند. بحث دیگر هم مرجعیت علمی اهل بیت(ع) در تفسیر قرآن است؛ حضرت آقا از مجمع جهانی اهل بیت(ع) خواستهاند تا مرجعیت علمی و عملی اهل بیت(ع) را با زبان امروز در دنیا اثبات کنند؛ از مباحث جدی در پژوهشهای قرآنی که حق آن ادا نشده است همین بحث روایات است؛ گرچه در روایات عرضه بیان شده است که باید به قرآن عرضه شود و اگر با قرآن ناسازگار بود؛ فضربوا علی الجدار، ولی کلام و علم و سیره ائمه(ع) میتواند ادله و منبعی برای فهم قرآن باشد.
اعتراف غیرمسلمین به مرجعیت علمی اهل بیت(ع)
وی با تاکید بر اینکه باید ادله عقلی و نقلی در اثبات مرجعیت اهل بیت(ع) در فهم قرآن کریم را تبیین کنیم، تصریح کرد: بهترین دلیل در اثبات مرجعیت اهل بیت(ع) این است که کسانی که مسلمان نیستند و حتی لائیک هستند و صرفا روی منابع اسلامی تحقیق میکنند به علمیت امیرمؤمنان و اهل بیت(ع) معترفند یا گاهی از رساله حقوق امام سجاد(ع) مواد قانونی درست کردهاند ولی ما کمتر به این مسئله توجه داشتهایم و حق این مطلب ادا نشده است. ما از طریق اعترافات دیگران میتوانیم مرجعیت علمی ائمه را ثابت کنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان کرد: نکته دیگر بحث قرآن و علم است که در جامعه المصطفی چندین رشته با همت آقای رضایی اصفهانی در این زمینه ایجاد شده است و به نظر بنده جای تحقیق دارد که آیا امکان دارد ما از طریق علم، قرآن را بفهمیم؛ بنده اندیشه آیتالله العظمی جوادی آملی را در مقاله آوردهام که ایشان در تعبیری تاکید دارد که علم به عنوان شاهد میتواند به کمک مفسر بیاید. یعنی گرچه رهاورد علم را نمیتوان بر قرآن تحمیل کرد ولی براهین قطعی علمی و شواهد اطمینانبخش تجربی، هنری و مانند آن را میتوان حامل معارف و معانی به عنوان شاهد و قرینه مورد استفاده قرار دهیم.
شرایط فهم قرآن
عیسیزاده با اشاره به شرایط فهم قرآن، گفت: حضرت امام(ره) در مورد شرایط فهم قرآن فرمودهاند کسانی که دنبال علاج دردهای خود با استفاده از قرآن هستند باید با این نیت به محضر قرآن بروند؛ بعد هم فرمودند باید با استعاذه سراغ قرآن برود و استعاذه هم صرفا بحث قرائت لفظ اعوذ بالله نیست و باید قاری با حضور قلب و با نیت خواطر شیطانی این کار را بکند و توجه به عظمت قرآن در حین تلاوت هم در اندیشه ایشان خیلی مهم است و انسان باید این عظمت را در وجود خود متجلی کند. ایشان همچنین توجه به ظاهر و باطن را هم مطرح فرمودند.
این پژوهشگر ادامه داد: بحث طهارت باطنی هم خیلی مورد تاکید حضرت امام در فهم قرآن است؛ ایشان فرمودند باید قلب را از این ارجاس تطهیر کند و لوث معاصی قلبیه را که اشتغال به غیر است از دل بیرون ببرد. امام توانایی علمی را هم بحث کرده و فرمودهاند برای دستیابی به معارف عمیق قرآن و فهم دقیق برخی از آیات توانایی علمی لازم است؛ البته ایشان قرآن را قابل فهم برای همه مردم میدانند و در این فرمایششان کنایه به گروههایی چون فرقان زدند و توصیه کردند که این افراد نباید وارد تفسیر قرآن شوند.
عیسیزاده اظهار کرد: بحث حجاب خودبینی و غرور از موارد مورد تاکید حضرت امام در عدم فهم قرآن کریم است؛ ایشان حجب خودبینی را از بزرگترین حجب در فهم قرآن میدانند و آن را از شاهکارهای مهم شیطان میدانند. اینکه شیطان اهل تجوید را به همین سطح محدود میکند و اصحاب ادیب را در سطح ادبیات و اهل تفسیر را هم به یکسری ظواهر مشغول میکند. ایشان حجاب اصطلاحات و مفاهیم را هم مطرح فرمودند یعنی برخی در حجاب این اصطلاحات توقف میکنند و جلوتر نمیروند.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
یادداشت
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
یهودیان در کشتن آمران به عدالت ترحم ندارند / استاد شیرزاد کمانگر
سرنوشت قوم یهود از منظر کلام الهی / حجتالاسلام مرتضی دانشمند
«راهبردهای مذهبی امام هادی علیه السلام برای ایجاد همگرایی اسلامی» / حمیدرضا مطهری
ماه مبارک رمضان و تربیت عبادي منتظران / محمود ملکی راد
کتاب چکیده مقالات کنفرانس بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت
ویژه نامه شماره یک کنفرانس بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب
رواج «معنویت»؛ رویگردانی از دین یا بازگشت به دین؟ / احمد شاکرنژاد
طبقهبندى علوم از دیدگاه صدرالمتألهین و امام خمینى(ره) / نجف لک زایی
مردم سالاری اسلامی: «حسبه» به مثابه زمینه اجتماعی مردم سالاری در اسلام ارایه شده به همایش اسلام و دموکراسی دانشگاه ساکاریا / محمد پزشگی
حقوق اقلیت¬ها در مردم سالاری دینی با تأکید بر دیدگاه امام خمینی ارایه شده به همایش اسلام و دموکراسی دانشگاه ساکاریا/ شریف لک زایی
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
377
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما